| 
   Filosofas Virginijus Valentinavičius atsakys į svetainės "Filosofija Lietuvoje" lankytojų klausimus 
 
 
 Apginta disertacija: Ideologijos samprata Theodoro
  W. Adorno filosofijoje.   Interesai filosofijoje. Buvę interesai buvo, valdiškai
  kalbant, politinė filosofija, realiai  valdžios metafizika; kažkada savo
  kursą vadinau Valstybės idėja Vakarų filosofijoje, kur paskutiniu punktu
  ėjo vos ne Johnas Lockeas, nes vėlesniuose tekstuose, mano galva, buvo per
  mažai filosofijos ir per daug politikos ir kitokių mechaniškų dalykų, pvz.,
  sociologijos. Jei žiūrėtume griežtai, filosofijoje man užtektų vienos knygos
   Platono Valstybės, na, ir dar kelių jo dialogų. Nominalus interesas buvo
  ir Frankfurto mokykla, tačiau tai labiau disertacijai  realiai man
  Frankfurto mokykla atrodė švelniai juokinga, bet disertacijos temai tai buvo
  paranku: Frankfurtas tuo metu buvo neteisingas marksizmas, o aš
  disertacijoje galėjau suvesti sąskaitas su marksizmu apskritai.    Dabartiniai filosofiniai interesai  labai riboti, nes viską užgožia
  politika. Tačiau pakeliui šiek tiek domėjausi britų konservatyvia filosofija
  (Oakeshottas ir ultrareakcionieriai Rogeris Scrutonas, Digby Andersonas ir
  Co.), atitinkamais amerikiečiais. Mano mėgiamiausias autorius Markas Steynas
   net ne filosofas, o šiaip aštriaplunksnis eseistas.    Dėstymas: Kai pradėjau dėstyti VU 1978 m., vedžiau
  abiejų materializmų seminarus, tačiau palyginti greitai po istorinio
  materializmo antrašte pasidariau filosofijos istorijos valstybės idėjos
  raidos tema apybraižą. Dar esu VU filosofijos fakultete dėstęs apžvalginį
  Frankfurto mokyklos kursą ir visiška egzotika buvo psichoanalizės (kitas man
  iš esmės juokingas dalykas) kursas žurnalistikos studentams.    Raštai: Grynos filosofijos tekstų nesu rašęs, iki
  1989 m. buvau parašęs porą straipsnelių Problemose  kiek reikėjo
  disertacijai  apie Adorno filosofiją; daug vertimų, įskaitant Hayeką, visko,
  ką teko versti, jau nebeprisiminčiau. Vėliau atėjo nepriklausomybė ir buvo
  galima normaliai rašyti. Viskas prasidėjo nuo knygų recenzijų Naujajam
  židiniui, o Sąjūdžiui pralaimėjus rinkimus buvusiems komunistams
  1992-aisiais, pirmą kartą parašiau apie politiką  pralaimėjimo priežasčių
  analizę. Nuo to laiko Naujajam Židiniui penkerius metus rašiau mėnesines
  politikos apžvalgas. Tada bene paskutinį kartą rašyme pravertė filosofinis backgroundas:
  tarp parašymo ir žurnalo atspausdinimo kartais praeidavo pora mėnesių, tad
  reikėjo rašyti taip, kad nepasentų  vadinasi, sub specie aeternitatis...   Tačiau tuomet dar dėsčiau universitete, o
  1995m. tai virto ankstesniu gyvenimu  pradėjau dirbti Laisvosios Europos
  Radijuje (LER) Prahoje ir nuo tada esu tik žurnalistas. Beje, kažkodėl LER
  lietuvių tarnyboje buvusių filosofų buvo dauguma: Saulius. T. Kondrotas,
  Mykolas Drunga, Kęstutis Girnius, vėliau  Darius Udrys.    Mano straipsnių, kurie arčiausiai
  filosofijos, daugiausia Naujojo židinio archyvuose. Politikos, kultūros
  komentarus rašau nuolat ir jau seniai pamečiau jų skaičių ir kur kada apie ką
  rašiau. Tačiau su laiku temos darosi grynai politinės, o nukrypimų vis
  mažiau.    Dabartiniai
  darbai: grįžęs
  Lietuvon 2004 m., buvau tik žurnalistas, dirbau Eltoje, dabar svarbiausi
  darbai  naujienų portalas Alfa.lt ir LNK. Filosofijos tiek, kad mačiau, kaip
  Brazauskas atidarė Filosofijos fakultetą ir dalyvavau Arvydo Šliogerio knygos
  pristatyme. Inga: Kaip
  manote, ar filosofija apsunkina gyvenimą? Ar įmanoma paaiškinti filosofijos
  naudą  juk bandoma atsakyti į klausimus, į kuriuos nėra vieno, tikslaus
  atsakymo? V. V. Geram
  filosofui neapsunkina  tačiau tikrai geras filosofas buvo tik vienas  Sokratas.
  Kiek kam pavyksta prie jo priartėti, tiek ir neapsunksta gyvenimas. Priešingybė
   Šopenhaueris, jam gyvenimas turėjo būti labai sunkus, o jo artimiesiems 
  dar sunkesnis, ir viskas todėl, kad programiškai sureikšmino savo nuosavo
  gyvenimo buitinius nepatogumus, išėjo metafiziką žudanti snobiška
  psichoterapija.  Žinomas dalykas, kad filosofijos
  didžiausia nauda  jos principinis nenaudingumas. Tiesa geriausiai matosi,
  kai nepainioja jokie interesai, ir graikų klasikai tą įrodė darbais. Vartotojiškoje
  visuomenėje ši filosofijos dorybė darosi dar svarbesnė.  Nerijus:  Kas šiandien dar galėtų prikelti Lietuvą?   V. V. Lietuvą
  galėtų prikelti piliečių valia: bausti korumpuotus politikus balsavimu per
  rinkimus ir pilietinėmis akcijomis tarp rinkimų. Manau, kad valdančiosios
  klasės arogancija ir užsisklendimas savo visagalybės kiaute privers žmones
  imti iniciatyvą į savo rankas ir siekti teisingumo tiesioginės demokratijos
  veiksmais. Man kažkodėl labai lengva įsivaizduoti akciją griauti privačių
  valdų  tvoras, trukdančias praeiti
  ežerų ir upių krantais. Pagal įstatymą praėjimas turi būti laisvas, bet
  valdžia nepajėgia ir nenori jo įgyvendinti. Jei valdžia negali, kodėl jai
  nepadėti  paskelbti iš anksto, kad tokią ir tokią dieną praeisim Margio
  ežero (netoli Trakų) krantu ir nugriausim visas tvoras  įskaitant Kristinos
  Brazauskienės vilos. Ir dar išgelbės, kaip visada, tikėjimas, kuris yra
  vienintelė tvirtovė, be išlygų ginanti sąžinės ir tiesos vertybes, ir todėl
  šiuolaikinėje beveik pražuvusioje Lietuvoje vis viena galima sutikti
  vaikščiojančių stebuklų  sąžiningų žmonių.  Birutis:
  Kodėl nesiekėte mokslininko karjeros? Kuo Jums, atvirai šnekant,
  nepatiko mokslininko gyvenimo perspektyva? Ačiū.   V. V. Labiausiai
  nuo šios karjeros atstūmė mokslinio darbo bukos biurokratinės procedūros ir
  visiškas intelektualinio gyvenimo užpelkėjimas Vilniaus universitete. Dėstyme
  buvo vienas labai geras dalykas  studentai: bendravimas, ginčai, diskusijos
   visada atsirasdavo gabių ir šnekių gudručių, kartais jaunų išminčių, su
  kuriais buvo įdomu. Dar vienas geras dalykas buvo kai kurie išmintingi arba
  šiaip įdomūs kolegos  man brangiausias šia prasme buvo bendravimas su Arūnu
  Poviliūnu. Tačiau tokių superdėstytojų buvo vienas kitas, o su likusiais buvo
  galima kalbėti vien apie sportą. O universiteto administracija iki šiol kelia
  siaubą savo agresyviu bukumu.   G.G.: Kuo
  Jums LABIAUSIAI nepriimtinas marksizmas?  V. V. Kad
  anuliuoja dvasinį būties dėmenį ir atitinkamai naikina individualios žmogaus
  atsakomybės idėją, kurią laikau esminiu Vakarų civilizacijos bruožu. Šia
  prasme sutinku su nuosekliu žydų gynėju Paulu Johnsonu, kad marksizmas ir
  psichoanalizė (kuri taip pat naikina atsakomybę permesdama žmogaus kaltes pasąmonei)
  buvo dvi didžiausios blogybės, kurias žydai davė žmonijai šalia daugybės gerų
  atradimų (Senasis testamentas, akcijų birža, Cveigas ir kas tik nori). (G. G.) Ir kitas klausimas: ar kairės ir dešinės sampratos
  Lietuvoje atitinka tradicinę vakarietišką perskyrą; ar čia daugiau įtakos
  daro ypatingos istorinės aplinkybės? V. V. Atitinka
  tik tiek, kiek dešinei dar galioja kažkokios vertybes, kai kairė yra grynas
  cinizmas (atsiprašau, pragmatizmas). Tad Lietuvoje pasirinkimas tarp kairės
  ir dešinės yra pasirinkimas tarp patyrusio, profesionalaus ir kompetentingo
  sukčiaus - buvusio komunisto ir nepatyrusio, neprofesionalaus ir nekompetentingo,
  tačiau sąžiningo buvusio antikomunisto. 
   Inga: Kaip
  manote, ar egzistuoja visiška žmogiška laisvė? Kaip tai būtų galima
  apibūdinti?  V. V.
  Egzistuoja, tačiau tai įgauna istorinio įvykio statusą, kai didelės nelaisvės
  ir didelės neteisybės sąlygomis žmogus sugeba išsaugoti orumą: mirtį
  pasirinkęs Sokratas, GULAGą rašantis Solženycinas, Lietuvoje  nepykit, bet
  Sadūnaitė  mažas žmogus, kuris atsisakė Adamkaus ordino, nes ordiną gavo ir
  Misiukonis.  Frankfurto studentas: filosofija  keistas a(na)chronizmas, anapus universiteto auditorijų
  neturintis apibrėžto statuso, paprastų žmonių prisimenamas tuomet, kai
  reikia apibūdinti neturinčius prasmės plepalus, bet kažkodėl niekaip galutinai
  nenunykstantis.  Ar ir kam šiandien reikalinga
  filosofija? Ar įmanoma pagrįsti ar bent parodyti jos prasmę žmogui, kurio
  uždarbis nesusijęs su akademiniu filosofijos studijavimu/dėstymu?  V. V. Paprasti žmonės neklystamai atskiria filosofus  nežinau nė vieno kaimo išminčiaus, kuris būtų kaimynų vadinamas filosofu nepelnytai. Kartu filosofas liaudies kalboje gali reikšti ir visišką kvailį, ir didžiausią išminčių. Ir dar nebuvo nė vieno kaimo filosofo, kuris būtų nešnekus. Kol gyvas poreikis kalbėtis ir susikalbėti, filosofija reikalinga ir nenunyks. Filosofijos atspirtis  pašnekesyje be ypatingo tikslo, kuriam rūpi tik dalykų supratimas ir dalijimasis tuo supratimu. Žinoma, palyginti su kaimo išminčiumi, filosofija tampa profesija, kai pokalbis pradeda jungti skirtingas filosofų kartas, epochas, kai Aristotelis cituoja Diogeną, o Akvinietis  Aristotelį, kai norint kalbėtis šioje kompanijoje tenka daug skaityti ir lavintis. Tas pokalbis nuolat kuria savo taisykles ir gali būti labai sudėtingas  Derida ar Heidegeris  ar apskritai baigtis visišku autizmu (Huserlis ir Sodeika). Bet visada atsiras žmonių, kurie klaus kodėl be jokio ypatingo tikslo, ir visada bus kas palaiko pokalbį  net su Huserliu ir Sodeika. Ir visada tai bus tik nedaugelio užsiėmimas. One mans junk is another mans treasure  parafrazuojant filosofui brangiausia tai, kas kitiems neatneša jokios naudos. Filosofui turėtų būti suprantamas Radauskas: Aš nestatau namų, aš nevedu tautos, aš sėdžiu po šakom akacijos baltos. Lina: Kokie Jūsų prisiminimai iš studijų bei dėstymo metų? V. V. Tokie pat, kaip ir jūsų  daug studentiškų linksmybių, ne visai blaivių pokalbių iki paryčių apie tai, kas teisinga ir kas ne, keli geri dėstytojai (psichologijos klasikas Alfonsas Gučas, filosofė Kristina Rickevičiūtė, neuropsichologijos dėstytojas Laugalys; jaunas Arvydas Šliogeris buvo įdomus) ir labai daug blogų, piktų, neišmanančių dėstytojų ir biurokratų. Tačiau pastarieji beveik pamiršti, o jausmas, kad tuomet Vilniaus studentiška bohema buvo geriau už New Yorką, liko. Praktikas:
  Kaip manote, ar deramas praktinės filosofijos (politinės bei moralės
  filosofijos) nuvertinimas ontologijos atžvilgiu, kaip tai įprasta nuo senų
  laikų? Kokie praktinės filosofijos pranašumai ir trūkumai ar sunkumai?  V. V.
  Deramas: praktinėse filosofijose visuomet prasideda dilema, kad naudoti
  filosofiją kažkam  sunku, tad kokia nors aristotelinė etika yra labiau jo
  metafizikos tąsa, bet aristotelinės filosofijos kalba sufalsifikuotas tuometinio
  atėniečių praktiško supratimo, kas gerai ir kas  ne, aprašas.  Gytė: Ar
  aukšto lygio žurnalistikoje svarbios tos mąstymo savybės, kurios (iš
  principo) būdingos filosofui?   V. V. Nelabai,
  žurnalistika yra šios akimirkos žanras, vakarykščiai laikraščiai nebeturi
  prasmės, kai filosofui turi rūpėti, kas buvo, yra ir bus visada. Tačiau geras
  bendras išsilavinimas ir sveikas protas (čia tiesioginis ryšis su sveika
  filosofija) padeda. Tomas:
  Jūsų nuomone, koks yra filosofijos tikslas? Gyvenimiškų tiesų atskleidimas,
  jų įgyvendinimas ar dar kas nors?  V. V. Tiesų,
  bet ne gyvenimiškų, o šiaip  akacijos baltos atspindžių. Anonimas:
  Koks Jūsų mėgstamiausias filosofas?  V. V. Vien
  Platonas. Kęstas: Ar
  politinė filosofija Lietuvoje (ir visame šiandienos pasauliniame peizaže)
  turi galimybių daryti įtaką realiai politikai, ar jai kuo toliau, tuo labiau
  lemta tapti tik dar vienu intelektualiniu žaidimu su normatyvinėmis
  pretenzijomis?  V. V.
  Neturi: pirma, Lietuvoje per mažai žmonių, išmanančių politinę filosofiją, antra,
  Lietuvoje dar nėra politikos vakarietiška prasme, o genčių kovos, čia laimi
  kumštis, o ne politinė filosofija. Dada: Ar yra laikas? V. V. Tikriausiai
  yra, bet garantuoti negaliu. Jūratė:
  Niekada nesigailėjote, kad studijavot filosofiją, o ne politologiją? Ką
  atveria toks šuolis iš vienos profesijos į kitą?  V. V. Niekad
  nesigailėjau  būtent studijuoti  filosofiją
  smagu  studijuoji sau dalyką, kuris nepraktiškas, suprantamas nedaugeliui ir
  kuris reiškia daug nuoširdaus ir įtempto kalbėjimo. Apie politologijos studijas
  net baisu būtų pagalvoti: nelabai įdomu, jei spręsime pagal produkciją 
  vadinamuosius politologus.  Rimas: Ar
  be politinės filosofijos Jus domino dar kuri nors filosofijos sritis, pvz,
  metafizika, etika, epistemologija, estetika ar pan? Galbūt kitokie interesai
  filosofijoje būtų galėję pasukti Jūsų gyvenimą kita linkme? V. V. Visada
  domino metafizika, ir politinė filosofija domino tiek, kiek turėjo šaknis
  didžiosiose metafizinėse sistemose,  vadinasi, Johnas Lockeas paskutinis. Vilius: Ką
  manote apie filosofų vaidmenį visuomenėje. Ar jie vis dar reikalingi (jei
  kada buvo)?  V. V. Jie
  visada reikalingi kažkam  ne visuomenei apskritai. Į panašų klausimą
  atsakiau anksčiau. Asmeninis:
  Ar iš tiesų Jums nemalonus titulavimas filosofas, t.y. ar su tuo nenorite
  turėti nieko bendra iš kuklumo, ar nebevertinate filosofinės veiklos?   V. V. Nei
  malonu, nei ne  tiesiog praeitas etapas, nebesu filosofas ir tiek, o jei kas
  iš inercijos vadina  vis geriau negu vadintų kvailiu, moralistu ar dar kokia
  bjaurastim. Rimtus filosofus vertinu ir gerbiu, tik jų labai nedaug, Lietuvoje
  labiau dominuoja Antano Andrijausko Rytų mistikai - namų šeimininkių
  konferencijų liūtai ir postmodernistiniai grafomanai. Nieko nėra geriau už
  gerą filosofiją, ir nieko nėra blogiau už blogą.  O geras filosofas  tas, su kuriuo įdomu
  kalbėtis. 
  |