Filosofas Virginijus Valentinavičius atsakys į svetainės "Filosofija Lietuvoje" lankytojų klausimus
Apginta disertacija: Ideologijos samprata Theodoro
W. Adorno filosofijoje. Interesai filosofijoje. Buvę interesai buvo, valdiškai
kalbant, politinė filosofija, realiai valdžios metafizika; kažkada savo
kursą vadinau Valstybės idėja Vakarų filosofijoje, kur paskutiniu punktu
ėjo vos ne Johnas Lockeas, nes vėlesniuose tekstuose, mano galva, buvo per
mažai filosofijos ir per daug politikos ir kitokių mechaniškų dalykų, pvz.,
sociologijos. Jei žiūrėtume griežtai, filosofijoje man užtektų vienos knygos
Platono Valstybės, na, ir dar kelių jo dialogų. Nominalus interesas buvo
ir Frankfurto mokykla, tačiau tai labiau disertacijai realiai man
Frankfurto mokykla atrodė švelniai juokinga, bet disertacijos temai tai buvo
paranku: Frankfurtas tuo metu buvo neteisingas marksizmas, o aš
disertacijoje galėjau suvesti sąskaitas su marksizmu apskritai. Dabartiniai filosofiniai interesai labai riboti, nes viską užgožia
politika. Tačiau pakeliui šiek tiek domėjausi britų konservatyvia filosofija
(Oakeshottas ir ultrareakcionieriai Rogeris Scrutonas, Digby Andersonas ir
Co.), atitinkamais amerikiečiais. Mano mėgiamiausias autorius Markas Steynas
net ne filosofas, o šiaip aštriaplunksnis eseistas. Dėstymas: Kai pradėjau dėstyti VU 1978 m., vedžiau
abiejų materializmų seminarus, tačiau palyginti greitai po istorinio
materializmo antrašte pasidariau filosofijos istorijos valstybės idėjos
raidos tema apybraižą. Dar esu VU filosofijos fakultete dėstęs apžvalginį
Frankfurto mokyklos kursą ir visiška egzotika buvo psichoanalizės (kitas man
iš esmės juokingas dalykas) kursas žurnalistikos studentams. Raštai: Grynos filosofijos tekstų nesu rašęs, iki
1989 m. buvau parašęs porą straipsnelių Problemose kiek reikėjo
disertacijai apie Adorno filosofiją; daug vertimų, įskaitant Hayeką, visko,
ką teko versti, jau nebeprisiminčiau. Vėliau atėjo nepriklausomybė ir buvo
galima normaliai rašyti. Viskas prasidėjo nuo knygų recenzijų Naujajam
židiniui, o Sąjūdžiui pralaimėjus rinkimus buvusiems komunistams
1992-aisiais, pirmą kartą parašiau apie politiką pralaimėjimo priežasčių
analizę. Nuo to laiko Naujajam Židiniui penkerius metus rašiau mėnesines
politikos apžvalgas. Tada bene paskutinį kartą rašyme pravertė filosofinis backgroundas:
tarp parašymo ir žurnalo atspausdinimo kartais praeidavo pora mėnesių, tad
reikėjo rašyti taip, kad nepasentų vadinasi, sub specie aeternitatis... Tačiau tuomet dar dėsčiau universitete, o
1995m. tai virto ankstesniu gyvenimu pradėjau dirbti Laisvosios Europos
Radijuje (LER) Prahoje ir nuo tada esu tik žurnalistas. Beje, kažkodėl LER
lietuvių tarnyboje buvusių filosofų buvo dauguma: Saulius. T. Kondrotas,
Mykolas Drunga, Kęstutis Girnius, vėliau Darius Udrys. Mano straipsnių, kurie arčiausiai
filosofijos, daugiausia Naujojo židinio archyvuose. Politikos, kultūros
komentarus rašau nuolat ir jau seniai pamečiau jų skaičių ir kur kada apie ką
rašiau. Tačiau su laiku temos darosi grynai politinės, o nukrypimų vis
mažiau. Dabartiniai
darbai: grįžęs
Lietuvon 2004 m., buvau tik žurnalistas, dirbau Eltoje, dabar svarbiausi
darbai naujienų portalas Alfa.lt ir LNK. Filosofijos tiek, kad mačiau, kaip
Brazauskas atidarė Filosofijos fakultetą ir dalyvavau Arvydo Šliogerio knygos
pristatyme. Inga: Kaip
manote, ar filosofija apsunkina gyvenimą? Ar įmanoma paaiškinti filosofijos
naudą juk bandoma atsakyti į klausimus, į kuriuos nėra vieno, tikslaus
atsakymo? V. V. Geram
filosofui neapsunkina tačiau tikrai geras filosofas buvo tik vienas Sokratas.
Kiek kam pavyksta prie jo priartėti, tiek ir neapsunksta gyvenimas. Priešingybė
Šopenhaueris, jam gyvenimas turėjo būti labai sunkus, o jo artimiesiems
dar sunkesnis, ir viskas todėl, kad programiškai sureikšmino savo nuosavo
gyvenimo buitinius nepatogumus, išėjo metafiziką žudanti snobiška
psichoterapija. Žinomas dalykas, kad filosofijos
didžiausia nauda jos principinis nenaudingumas. Tiesa geriausiai matosi,
kai nepainioja jokie interesai, ir graikų klasikai tą įrodė darbais. Vartotojiškoje
visuomenėje ši filosofijos dorybė darosi dar svarbesnė. Nerijus: Kas šiandien dar galėtų prikelti Lietuvą? V. V. Lietuvą
galėtų prikelti piliečių valia: bausti korumpuotus politikus balsavimu per
rinkimus ir pilietinėmis akcijomis tarp rinkimų. Manau, kad valdančiosios
klasės arogancija ir užsisklendimas savo visagalybės kiaute privers žmones
imti iniciatyvą į savo rankas ir siekti teisingumo tiesioginės demokratijos
veiksmais. Man kažkodėl labai lengva įsivaizduoti akciją griauti privačių
valdų tvoras, trukdančias praeiti
ežerų ir upių krantais. Pagal įstatymą praėjimas turi būti laisvas, bet
valdžia nepajėgia ir nenori jo įgyvendinti. Jei valdžia negali, kodėl jai
nepadėti paskelbti iš anksto, kad tokią ir tokią dieną praeisim Margio
ežero (netoli Trakų) krantu ir nugriausim visas tvoras įskaitant Kristinos
Brazauskienės vilos. Ir dar išgelbės, kaip visada, tikėjimas, kuris yra
vienintelė tvirtovė, be išlygų ginanti sąžinės ir tiesos vertybes, ir todėl
šiuolaikinėje beveik pražuvusioje Lietuvoje vis viena galima sutikti
vaikščiojančių stebuklų sąžiningų žmonių. Birutis:
Kodėl nesiekėte mokslininko karjeros? Kuo Jums, atvirai šnekant,
nepatiko mokslininko gyvenimo perspektyva? Ačiū. V. V. Labiausiai
nuo šios karjeros atstūmė mokslinio darbo bukos biurokratinės procedūros ir
visiškas intelektualinio gyvenimo užpelkėjimas Vilniaus universitete. Dėstyme
buvo vienas labai geras dalykas studentai: bendravimas, ginčai, diskusijos
visada atsirasdavo gabių ir šnekių gudručių, kartais jaunų išminčių, su
kuriais buvo įdomu. Dar vienas geras dalykas buvo kai kurie išmintingi arba
šiaip įdomūs kolegos man brangiausias šia prasme buvo bendravimas su Arūnu
Poviliūnu. Tačiau tokių superdėstytojų buvo vienas kitas, o su likusiais buvo
galima kalbėti vien apie sportą. O universiteto administracija iki šiol kelia
siaubą savo agresyviu bukumu. G.G.: Kuo
Jums LABIAUSIAI nepriimtinas marksizmas? V. V. Kad
anuliuoja dvasinį būties dėmenį ir atitinkamai naikina individualios žmogaus
atsakomybės idėją, kurią laikau esminiu Vakarų civilizacijos bruožu. Šia
prasme sutinku su nuosekliu žydų gynėju Paulu Johnsonu, kad marksizmas ir
psichoanalizė (kuri taip pat naikina atsakomybę permesdama žmogaus kaltes pasąmonei)
buvo dvi didžiausios blogybės, kurias žydai davė žmonijai šalia daugybės gerų
atradimų (Senasis testamentas, akcijų birža, Cveigas ir kas tik nori). (G. G.) Ir kitas klausimas: ar kairės ir dešinės sampratos
Lietuvoje atitinka tradicinę vakarietišką perskyrą; ar čia daugiau įtakos
daro ypatingos istorinės aplinkybės? V. V. Atitinka
tik tiek, kiek dešinei dar galioja kažkokios vertybes, kai kairė yra grynas
cinizmas (atsiprašau, pragmatizmas). Tad Lietuvoje pasirinkimas tarp kairės
ir dešinės yra pasirinkimas tarp patyrusio, profesionalaus ir kompetentingo
sukčiaus - buvusio komunisto ir nepatyrusio, neprofesionalaus ir nekompetentingo,
tačiau sąžiningo buvusio antikomunisto.
Inga: Kaip
manote, ar egzistuoja visiška žmogiška laisvė? Kaip tai būtų galima
apibūdinti? V. V.
Egzistuoja, tačiau tai įgauna istorinio įvykio statusą, kai didelės nelaisvės
ir didelės neteisybės sąlygomis žmogus sugeba išsaugoti orumą: mirtį
pasirinkęs Sokratas, GULAGą rašantis Solženycinas, Lietuvoje nepykit, bet
Sadūnaitė mažas žmogus, kuris atsisakė Adamkaus ordino, nes ordiną gavo ir
Misiukonis. Frankfurto studentas: filosofija keistas a(na)chronizmas, anapus universiteto auditorijų
neturintis apibrėžto statuso, paprastų žmonių prisimenamas tuomet, kai
reikia apibūdinti neturinčius prasmės plepalus, bet kažkodėl niekaip galutinai
nenunykstantis. Ar ir kam šiandien reikalinga
filosofija? Ar įmanoma pagrįsti ar bent parodyti jos prasmę žmogui, kurio
uždarbis nesusijęs su akademiniu filosofijos studijavimu/dėstymu? V. V. Paprasti žmonės neklystamai atskiria filosofus nežinau nė vieno kaimo išminčiaus, kuris būtų kaimynų vadinamas filosofu nepelnytai. Kartu filosofas liaudies kalboje gali reikšti ir visišką kvailį, ir didžiausią išminčių. Ir dar nebuvo nė vieno kaimo filosofo, kuris būtų nešnekus. Kol gyvas poreikis kalbėtis ir susikalbėti, filosofija reikalinga ir nenunyks. Filosofijos atspirtis pašnekesyje be ypatingo tikslo, kuriam rūpi tik dalykų supratimas ir dalijimasis tuo supratimu. Žinoma, palyginti su kaimo išminčiumi, filosofija tampa profesija, kai pokalbis pradeda jungti skirtingas filosofų kartas, epochas, kai Aristotelis cituoja Diogeną, o Akvinietis Aristotelį, kai norint kalbėtis šioje kompanijoje tenka daug skaityti ir lavintis. Tas pokalbis nuolat kuria savo taisykles ir gali būti labai sudėtingas Derida ar Heidegeris ar apskritai baigtis visišku autizmu (Huserlis ir Sodeika). Bet visada atsiras žmonių, kurie klaus kodėl be jokio ypatingo tikslo, ir visada bus kas palaiko pokalbį net su Huserliu ir Sodeika. Ir visada tai bus tik nedaugelio užsiėmimas. One mans junk is another mans treasure parafrazuojant filosofui brangiausia tai, kas kitiems neatneša jokios naudos. Filosofui turėtų būti suprantamas Radauskas: Aš nestatau namų, aš nevedu tautos, aš sėdžiu po šakom akacijos baltos. Lina: Kokie Jūsų prisiminimai iš studijų bei dėstymo metų? V. V. Tokie pat, kaip ir jūsų daug studentiškų linksmybių, ne visai blaivių pokalbių iki paryčių apie tai, kas teisinga ir kas ne, keli geri dėstytojai (psichologijos klasikas Alfonsas Gučas, filosofė Kristina Rickevičiūtė, neuropsichologijos dėstytojas Laugalys; jaunas Arvydas Šliogeris buvo įdomus) ir labai daug blogų, piktų, neišmanančių dėstytojų ir biurokratų. Tačiau pastarieji beveik pamiršti, o jausmas, kad tuomet Vilniaus studentiška bohema buvo geriau už New Yorką, liko. Praktikas:
Kaip manote, ar deramas praktinės filosofijos (politinės bei moralės
filosofijos) nuvertinimas ontologijos atžvilgiu, kaip tai įprasta nuo senų
laikų? Kokie praktinės filosofijos pranašumai ir trūkumai ar sunkumai? V. V.
Deramas: praktinėse filosofijose visuomet prasideda dilema, kad naudoti
filosofiją kažkam sunku, tad kokia nors aristotelinė etika yra labiau jo
metafizikos tąsa, bet aristotelinės filosofijos kalba sufalsifikuotas tuometinio
atėniečių praktiško supratimo, kas gerai ir kas ne, aprašas. Gytė: Ar
aukšto lygio žurnalistikoje svarbios tos mąstymo savybės, kurios (iš
principo) būdingos filosofui? V. V. Nelabai,
žurnalistika yra šios akimirkos žanras, vakarykščiai laikraščiai nebeturi
prasmės, kai filosofui turi rūpėti, kas buvo, yra ir bus visada. Tačiau geras
bendras išsilavinimas ir sveikas protas (čia tiesioginis ryšis su sveika
filosofija) padeda. Tomas:
Jūsų nuomone, koks yra filosofijos tikslas? Gyvenimiškų tiesų atskleidimas,
jų įgyvendinimas ar dar kas nors? V. V. Tiesų,
bet ne gyvenimiškų, o šiaip akacijos baltos atspindžių. Anonimas:
Koks Jūsų mėgstamiausias filosofas? V. V. Vien
Platonas. Kęstas: Ar
politinė filosofija Lietuvoje (ir visame šiandienos pasauliniame peizaže)
turi galimybių daryti įtaką realiai politikai, ar jai kuo toliau, tuo labiau
lemta tapti tik dar vienu intelektualiniu žaidimu su normatyvinėmis
pretenzijomis? V. V.
Neturi: pirma, Lietuvoje per mažai žmonių, išmanančių politinę filosofiją, antra,
Lietuvoje dar nėra politikos vakarietiška prasme, o genčių kovos, čia laimi
kumštis, o ne politinė filosofija. Dada: Ar yra laikas? V. V. Tikriausiai
yra, bet garantuoti negaliu. Jūratė:
Niekada nesigailėjote, kad studijavot filosofiją, o ne politologiją? Ką
atveria toks šuolis iš vienos profesijos į kitą? V. V. Niekad
nesigailėjau būtent studijuoti filosofiją
smagu studijuoji sau dalyką, kuris nepraktiškas, suprantamas nedaugeliui ir
kuris reiškia daug nuoširdaus ir įtempto kalbėjimo. Apie politologijos studijas
net baisu būtų pagalvoti: nelabai įdomu, jei spręsime pagal produkciją
vadinamuosius politologus. Rimas: Ar
be politinės filosofijos Jus domino dar kuri nors filosofijos sritis, pvz,
metafizika, etika, epistemologija, estetika ar pan? Galbūt kitokie interesai
filosofijoje būtų galėję pasukti Jūsų gyvenimą kita linkme? V. V. Visada
domino metafizika, ir politinė filosofija domino tiek, kiek turėjo šaknis
didžiosiose metafizinėse sistemose, vadinasi, Johnas Lockeas paskutinis. Vilius: Ką
manote apie filosofų vaidmenį visuomenėje. Ar jie vis dar reikalingi (jei
kada buvo)? V. V. Jie
visada reikalingi kažkam ne visuomenei apskritai. Į panašų klausimą
atsakiau anksčiau. Asmeninis:
Ar iš tiesų Jums nemalonus titulavimas filosofas, t.y. ar su tuo nenorite
turėti nieko bendra iš kuklumo, ar nebevertinate filosofinės veiklos? V. V. Nei
malonu, nei ne tiesiog praeitas etapas, nebesu filosofas ir tiek, o jei kas
iš inercijos vadina vis geriau negu vadintų kvailiu, moralistu ar dar kokia
bjaurastim. Rimtus filosofus vertinu ir gerbiu, tik jų labai nedaug, Lietuvoje
labiau dominuoja Antano Andrijausko Rytų mistikai - namų šeimininkių
konferencijų liūtai ir postmodernistiniai grafomanai. Nieko nėra geriau už
gerą filosofiją, ir nieko nėra blogiau už blogą. O geras filosofas tas, su kuriuo įdomu
kalbėtis.
|