| 
   Filosofas
  Kristupas Sabolius atsakys į svetainės "Filosofija
  Lietuvoje" lankytojų klausimus 
 Interesų
  sritys: fenomenologija, vaizduotės tyrimai, antikinė graikų filosofija.  Autorius:
  Bloga knyga
  (2006), akademinių publikacijų sąrašą galite rasti čia.  Vertėjas:
  Platonas Antrasis ir Septintasis laiškai
  (vertė, komentarus ir įvadą parašė Kristupas Sabolius,
  2005) Kita veikla: Žurnalo Pravda vyriausiasis redaktorius, Oskaro
  Koršunovo teatro konsultantas, televizijos laidos Prieš
  spektaklį vedėjas, teatro
  festivalio Sirenos
  atstovas spaudai.   Elena: Kaip jūs manote, kaip
  šiuolaikinis žmogus jaustųsi Antikos pasaulyje? Manau,
  kad jam būtų labai nuobodu ir liūdna. Todėl aš džiaugiuosi, kad mes negalime
  grįžti į praeitį, nepaisant mūsų laikams būdingo smalsulio. Man teko dirbti
  prie Oskaro Koršunovo režisuoto Oidipo karaliaus spektaklio. Pradiniame
  kūrybinio darbo etape daug laiko skyrėme klasikinio periodo Graikijos
  kultūros analizei. Pavyzdžiui, šio pastatymo muzikinėje partitūroje naudojami
  autentiškos (t.y. rekonstruotos) graikiškos muzikos elementai, kuriuos į
  spektaklio garso takelį meistriškai įkomponavo kompozitorius Gintaras
  Sodeika.  Tačiau
  netrukus tapo aišku, kad šiuolaikinis žmogus, kuris jau žino, kas yra, pvz.,
  Mozarto, Bacho, Schumano, Ravellio, Weberio, AC DC,  The Beatles, Gorrilaz, Underworld,
  Nicko Caveo, Nelly Furtado ir kt. muzika, kaip nors išskirtinai
  susijaudintų, girdėdamas rekonstruotų antikinių giesmių skambesį. Jūs visą
  gyvenimą valgot karamelinius ledus ir tiramisu,
  kremtate migdolinius sausainius, o paskui staiga desertui gaunat sudžiūvusios
  duonos kriaukšlę. Maistas gal ir labai autentiškas, bet skonio receptoriai
  pripratę prie kitko. Noriu
  pasakyti, kad mus skiria gelbstinti kultūrinė bedugnė, kurios dėka galime
  ramiai ir pagarbiai gėrėtis Antika iš tolo. Ir nereikia stengtis ją įveikti
  pačiu primityviausiu keliu, nereikia galvoti, kad mūsų nejuokais atbukusios
  smegenys gali imti ir tiesiog panirti į paprastą, išlaikytą antikinį grožį.
  Laukia rimti nusivylimai. Geriau aktualiai ir šiuolaikiškai, o ne archeologiškai
  išgyventi jos palikimą. Tam irgi, beje, reikia nemažai pastangų. Kęstas: Pastaruoju metu nemažai
  Lietuvos filosofų "metėsi į literatūrą": be paties "Blogos
  knygos" pasirodė T. Kačerausko "Arkada" bei L. Anilionytės
  "O kas po to?". Kaip manote, kodėl taip nutiko: tai atsitiktinumas
  ar bandymas pateikti daugiau ar mažiau filosofiškas idėjas populiaria forma?
  Ar apskritai manote, jog įmanoma adekvačiai perteikti filosofines idėjas
  (pop)kultūros kalba? Nepasakysiu
  nieko naujo: filosofija ir literatūra nuolatos viena kitai į veidą alsavo tuo
  pačiu oru. Daugybė mąstytojų (pvz., Platonas, Sartreas) jų tarpusavio
  santykiui skyrė specialų dėmesį ir šitaip tapo literatūros draugais ir
  priešais: puikiai valdę ir išmanę stilių, jie tuo pačiu metu aptikdavo literatūros
  kaip fiktyvaus žanro ribas. Kaip ten bebūtų, formaliai žiūrint, ir vieni, ir
  kiti užsiėmė ta pačia veikla  rašė tekstus. Neseniai
  atsiverčiau kadaise man labai stiprią įtaką padarusią Hadot knygą Kas yra
  antikinė filosofija?, kuri priminė dar vieną gerai žinomą tiesą. Pirmieji
  filosofai nerašė tekstų, o jei ir rašė  tai visai kitaip, nei tai darome
  mes. Platonas nepasitikėjo raštu, Aristotelis didžiąja dalimi mus pasiekė
  mokinių konspektų pavidalu, nekalbant jau apie Sokratą ar, pvz., Diogeną.
  Jiems visiems filosofija visų pirma buvo gyvenimo modelis, jie įveiksmindavo
  savo idėjas ir šitaip pagimdydavo naujas. Jei dar trūksta pavyzdžių,
  prisiminkite, kaip gyveno stoikai, epikūrininkai ar pitagorininkai. Tačiau
  netrukus (galima sakyti, jau vėlyvojoje Antikoje) pati filosofija pasuko
  literatūros keliu. Žmonių, save vadinusių filosofais, užtekstinis gyvenimas
  tapo nebesvarbus. Ir nors daugelis iš jų mėgino laikytis, kaip sako Arvydas
  Šliogeris, daiktų cenzūros, mąstymo tekstiškumas juos priartino prie
  rašytojų ir poetų. Kaip sakoma, būkime skurdūs, bet teisingi  filosofija
  šiandien yra literatūrinis žanras. Todėl
  nieko nuostabaus, kad tie, kas pretenduoja būti filosofais, nuolat paslysta
  ant romanų rašymo grėblio  nieko tame labai tolimo ir svetimo nėra. Jei
  kalbėsime apie mane, tai mano knyga nėra nei gera literatūra, nei gera
  filosofija. Ji yra tiesiog bloga.  Saulys: Kaip įprasminate savo
  gyvenimą? Ar galima apskritai gyvenimo prasmė? Ar žmogaus būčiai galioja
  filosofų atrastos universalios tiesos? Ar
  žmogaus būčiai galioja universalios filosofų atrastos tiesos? Turbūt, kad
  taip. Kur kas sunkiau suvokti, kaip šias tiesas pritaikyti ir išgyventi. Kaip
  jau minėjau, šito filosofija nebemoko jau daugybę amžių, kartais šią
  situaciją išgyvendama defektyviu (todėl, sakyčiau, neitin patraukliu)
  pavidalu  turiu galvoje egzistencializmą. Ne veltui tiek daug balsų teigia,
  kad tikroji filosofija klestėjo tik antikinėje Graikijoje, paskui jos era
  baigėsi  nes tiems, kas save vadino filosofais, nustojo galioti graikiškojo
  mokymosi (paideia) dimensija.
  Šiandien filosofija yra tikrų tikriausia scholastika  teorinės
  spekuliacijos, kurios labai retai gali kuo nors pasitarnauti. O juk kartais,
  norint atrasti gyvenimo prasmę, tereikia labai paprastų dalykų  kasdienės
  laimės metodologijos mus moko dar mokykloje, bažnyčioje, pas močiutę kaime, o
  kai prispiria rimtesnės bėdos  ant psichoanalitiko kušetės. Apskritai laimė,
  kurią aš suvokiu kaip prasmės kupiną būseną, dėl nepaaiškinamų priežasčių
  (gal dėl savo banalaus fonetinio skambesio?) dingo iš filosofinės
  problematikos lauko. Tuo netruko pasinaudoti pischologija, kuri dabar labai
  dažnai užsiima tuo, kuo filosofija.  Taigi
  kaip aš įprasminu savo gyvenimą? Procesu. Manau, kad gyvenimo prasmė yra
  keliauti. Jei norite, vadinkite tai metafora, jei norite  fiziologiniu
  poreikiu. Tačiau būtent kelionėje aš kas kartą vis kitaip suprantu, kaip
  įmanoma būti laimingu. Grita: Kokia vaizduotės vieta
  filosofijoje, t.y. ar ji svarbi ir filosofuojant? Vaizduotės
  klausimas yra labai plati sritis. Ši sąmonės sfera giminiuojasi su
  fikcijomis, su svajonėmis, chaotiškais kasdienybės vaizdiniais, su
  iliuzijomis, su haliucinacija, su sapnais ir begale kitų manifestacijos
  formų. Atidžiau pasižiūrėjus, gali paaiškėti, kad tai, ką vadiname vaizduote,
  tėra bendras vardiklis pavadinti įvairioms sąmonėje aptinkamoms galioms,
  kurios vienu vardu vadinamos tik todėl, kad pakliūva po ta pačia nerealumo
  rubrika. Vaizduotės problema  jos nepagaunamas charakteris, kuris leidžia ją
  aptarti tik per rezultatus, padarinius ar jos atliekamas funkcijas. Įsivaizdavimo
  teoretikas Wolfgangas Iseris pastebėjo, kad nors vaizduotė neapibrėžiama nei
  per save pačią, nei per subjektą arba kontekstą, kuriame veikia, ji vis dėlto
  turi būti ankstesnė ir už suaktyvinantį stimulą, ir už atliekamas funkcijas,
  ir už daromą poveikį. Ilgą laiką ne tik mokslui, bet ir visai metafizikai
  įsivaizdavimo procesas skendėjo miglose. Anksti priėjus negalimybę suvokti
  jos esmę, vaizduotė buvo iš anksto diskredituota kaip nevisavertė podukra,
  kuri turi slėptis tikroviškų tikrovės vaikų šešėlyje. Tapusi šmėkla 
  patiriama, bet nelokalizuojama, egzistuojanti, bet nesubstanciška  vaizduotė
  šimtus metų net nebuvo rimtai tiriama. Todėl
  atėjo laikas su ja susipažinti iš arčiau. Aš esu tikras, kad jos vaidmuo yra
  miližiniškas. Kuo toliau į ją gilinuosi, tuo giliau suprantu, kad nėra jokios
  žmogaus gyvenimo srities, kurios vaizduotė nebūtų apipynusi savo tinklu 
  taip pat ir filosofavime. Apie tai  ir taikli Sartreo pasiūlyta metafora:
  Panašiai kaip karalius Midas auksu paversdavo visa, prie ko prisiliesdavo,
  taip ir sąmonė pati save verčia įsivaizdavimu paversti visa, ką pagauna. Sofistas: Kokios įtakos jūsų
  gyvenimui turėjo klasikinės filologijos studijos: ką būtent jos padėjo
  suvokti ir išmokti? O,
  taip. Šios studijos turėjo milžinišką įtaką. Net nežinočiau, kaip ją trumpai
  apibūdinti. Kartą, kai panašaus klausimo manęs paklausė patys Klasikinės
  filologijos katedros žmonės, aš atsakiau maždaug taip: Kiekvieną
  kartą, kai slampinėdamas po Kalvarijų turgų ant turkiškų megztinių pastebiu
  antikinį ornamentą, širdyje užsiplieskia noras dėkoti Klasikinei Filologijai
  už tai, kad šiandien mano žvilgsnis mato šiek tiek daugiau, nei esame pratę. Ko gero, ir dabar jai galėčiau padėkoti už tą patį 
  už išlavintą ir skvarbų žvilgsnį visa ko atžvilgiu. Peliedas: Filosofu galima tapti ar
  juo gimstama? Šiais
  laikais (kai niekuo negimstama, bet viskuo tampama arba atvirkščiai) toks
  klausimas yra politiškai nekorektiškas. Ko gero, šiek tiek gimstama, šiek
  tiek tampama. Ir aš džiaugiuosi, kad nepaklausėte, kas yra filosofas. Lina: Nors niekas šio klausimo dar
  neišsprendė, kaip manote Jūs: ar visata atsirado iš nieko, ar egzistavo
  amžinai? O
  koks, tiesą sakant, skirtumas? Jūs klausiate filosofinio klausimo, o norite
  chronologinio atsakymo? Pavyzdžiui, mano mąstymą, išgirdus tokius žodžius
  kaip niekas ir amžinai,  ištinka
  paralyžius. Tačiau, kita vertus, tai irgi yra savotiška filosofijos pradžia. Apuokėnas: Kristupai, gal
  galėtumėte plačiau pakomentuoti vaizduotės ir mokslo tarpusavio sąryšius/
  santykį? Tai
  labai platus klausimas, todėl jį norėčiau pakreipti kiek kita linkme ir
  papasakoti apie tai, kaip mokslas aptinka netikėtą vaizduotės viršenybę. 2007
  vasario 17-osios savaitraštis Time buvo skirtas sąmonės ir smegenų veikimo
  temai. Pagrindiniame numerio straipsnyje, pavadintame Sąmonės paslaptis,
  buvo pateiktas jaunos moters, išgyvenusios po automobilio avarijos, bet
  patekusios į vegetatyvinę būklę, pavyzdys. Norėdami suaktyvinti jusles ir sugrąžinti
  sąmonei aktyvumą, britų ir belgų mokslininkai atliko keletą eksperimentų
  specialiu aparatu skanuodami merginos smegenyse vykstančią kraujo
  cirkuliaciją. Ir pasiekė stulbinančių rezultatų. Kai jie paprašė
  įsivaizduoti, kad ji lankosi savo namų kambariuose, sukilo dalys, kurios
  reikalingos navigacijai erdvėje ir vietų atpažinimui. Kai jie paprašė, kad ji
  įsivaizduotų, kaip žaidžia tenisą, prisijungė ir tos, kurios iššaukia
  judėjimą. Šios
  sunkią traumą patyrusios pacientės aplinkos suvokimui būtinos juslės
  nefunkcionavo funkcionavusios, organizmas nebeatsakinėjo į dirgiklius. Kaip
  šiek tiek ciniškai teigia pats straipsnio autorius Stevenas Pinkeris,
  žiauria kasdiene kalba tariant, ji buvo daržovė. Ir
  štai tada atsirado jėga, kurios postūmis leido iš naujo atrasti santykį su
  pasauliu. Tai įsivaizdavimo pastanga, kilusi beveik ex nihilo, iš ontologinės ir fiziologinės komos. Kūniškas
  aktyvumas vėl atsigavo būtent tuomet, kai jo paprašė įsivaizduoti. Medicininiu požiūriu, tokius sužalojimus patyrusi
  mergina pati įsivaizduoti neturėjo galimybės  smegenys buvo praradusios
  mentalinės veiklos sugebėjimus. Ironiška, bet tai, kas vadinama netikrove,
  sugrąžino prarastą realybę. Fantazija pademonstravo, kad yra ankstesnė ir
  pirmapradiškesnė nei smegenys. Beje,
  tame pačiame Time numeryje pateikiamas ir kitas straipsnis How the brain
  rewire iself. Jame, be kita ko, pateikiamas tyrimas, kurio eigoje
  atsiskleidė, kad įvairiais aparatais galima stebėti ir fiksuoti išskirtines
  budistų vienuolių meditacijos patirtis. Jų metu šie mentalinių treniruočių
  olimpiniai atletai ne tik patiria išskirtinės laimės ir ekstazės būseną, bet
  ir sugeba keisti pačių smegenų fiziologinę sandarą. Straipsnio pabaigoje
  reziumuojama, kad moksle įvyko šis bei tas naujo: neuroplastiškumo atradimas,
  ypač proto galia keisti smegenis, yra vis dar pernelyg naujas dalykas, kad
  mokslininkai, nekalbant apie mus likusius, galėtų suvokti jo visą prasmę
  (Begley, 2007, 52). Tačiau žvelgdami filosofiškai, šiokią tokią (jei ir ne visą)
  prasmę įžvelgti galime. Sąmonė ir protas, kuriuose yra neatsiejamai įausta
  vaizduotė, dar sykį įrodo savo nechronologinį pirmapradiškumą. Tai, ką
  vadiname išgalvota tikrove, yra lygiai taip pat tikra, kaip ir tai, ką
  patiriame standartiniuose suvokimo aktuose. Net ir mokslas turi pripažinti,
  kad skirties tarp tikrovės ir netikrovės daryti nebeįmanoma. Nerijus: Kas yra filosofija? Apie
  tai, kuo filosofija buvo ir jau nebėra, kalbėjau kiek anksčiau. Šiuo klausimu
  nieko daugiau nepasakysiu. Ge6y: Kas paskatino rinktis filosofijos
  studijas? Dėl
  visko ir visada kalta aplinka. Sokratas: Kiek filosofijos studijos
  gali būti naudingos (jaunam) žmogui?  Sokratai,
  tavo bendravardžio priešininkai teisme teigė, kad jos netgi gali būti
  kenksmingos ir tvirkinančios. Ir aš manau, kad tame yra tiesos grūdas  tik
  visai kita prasme, nei manė anie vargšai pavyduoliai. Filosofija gali
  apsvaiginti ir atimti realybės pojūtį. Filosofija dažnai susargdina puikybe.
  Filosofija kalba apie tiesą, bet duoda apgaulingus atsakymus. Tačiau
  tinkamai naudojama, ji gali suteikti tai, ko nesuteiks niekas kitas. Meilę
  išminčiai. Tai nėra nei pati išmintis, nei visažinystė, nei loginių dėsnių
  taikymas, nei erudicija ar kitoks išmanymas. Tai labai savita ir paslaptinga
  mentalinės erotikos rūšis. Tiems, kas ją yra patyrę, ji  neprilygstama. 22*1: Koks Jūsų gyvenimo motto? Aš
  neturiu gyvenimo motto. Ir tai taip pat yra motto. AS: Ar esat perskaitęs tokią knygą,
  kuri radikaliai būtų pakeitusi požiūrį į gyvenimą? Ir apskritai kokios
  mėgstamos (ar viena įsimintiniausia) Jūsų knygos? Galėčiau
  pamintėti daug knygų. Jos įvairios reikšmės, svorio ir storio. Be to, man
  patinka, kad nuolat atsiranda vis kita knyga, kuri lydi mano gyvenimą. Tačiau
  jei reikėtų išsirinkti keletą svarbiausių, paminėčiau Bulgakovo Meistrą ir
  Margaritą, viską, ką parašė Borgesas, Platono Faidrą ir Faidoną,
  Herakleito Fragmentus, Sapfo poeziją, Dostojevskio Brolius Karamazovus ir
  Vonneguto Čempionų pusryčius. Šios knygos miega kartu su manimi. Intro: Esate nemažai susijęs su
  teatru. Kaip vertinate šiandienos Lietuvos teatrą? Kokias matote realijas ir
  perspektyvas? Kiek filosofijoje vadovaujatės teatriniais impulsais? Tai
  labai platus klausimas, beje, gyvai ir aršiai aptarinėjamas kritikų ir teatro
  profesionalų. Ypač po pernai metų Sirenų festivalio, kurį vertindamas lenkų
  kritikas Łukaszas Drewniakas konstatavo, jog Lietuvos teatrą ištiko gili
  krizė. Naujų vardų neatsiranda, pripažinti meistrai nesulaukia tinkamo
  valdžios dėmesio, todėl daugiausiai rodo savo spektaklius užsienyje  žodžiu,
  jokios gaivumos, jokių naujų vėjų. Liūdna, bet šiuose žodžiuose yra tiesos.
  Tai yra ir ciniškos Lietuvos kultūros politikos pasekmė. Kita vertus, ko
  tikėtis, kai mus valdo tokie išskirtinai netalentingi puspročiai. O
  apie teatrinius impulsus galiu pasakyti tik vieną dalyką. Nieko nėra blogiau
  už blogą teatrą. Jis išbalansuoja ir sutrikdo. Jo nepalyginsi su, pvz., blogu
  kinu. Tačiau, kita vertus, joks geras filmas nepasieks tokio efekto kaip
  geras spektaklis. Tai vienintelis menas, kuris man dar karts nuo karto
  sukelia šiurpą. Vilius: Ar filosofijos studijos
  padeda geriau suprasti šiuolaikinę (populiariąją) kultūrą? Filosofijos
  studijos tiesiog padeda geriau suprasti
  arba geriau nesuprasti (kas irgi
  labai svarbu). Todėl nežinau srities, kurios negalėtų aptarinėti filosofija.
  Būdamas Niujorke, prisižiūrėjau įvairiausių veikalų: Filosofija ir
  hiphopas, Southparko filosofija ir t.t. Ir kai kurie jų pasirodė ne tokie
  jau lėkšti, kaip galima būtų pagalvoti iš pirmo žvilgsnio. Platonas: Ar žmogus yra laisvas ką
  nors gyvenime pasirinkti? Ir
  taip, ir ne. Laisvė yra pats iliuziškiausias žmogiškosios būties fenomenas.
  Kapitalizmas ir ilgalaikė demokratija dar kartą patvirtino, kad laisvę
  suvokti galima tik taip, kaip mokė Kantas  antinomiškai. Mes, Vakarų
  pasaulio žmonės, lyg ir turėtume laisvės turėti į valias. Tačiau
  pasižiūrėkime, kokie sąlygoti esame rinkdamiesi, kokiu mastu nesuvokiame, jog
  esame kontroliuojami ir reguliuojami tuo metu, kai perkame, balsuojame,
  važiuojame automobiliu, keliaujame, žiūrime televizorių. Ir tai net ne
  sistemos klausimas. Taip jau yra, kad laisvas, ko gero, visuomet esu tik iš
  dalies. Timūras: Kas filosofijoje "ne
  taip"? Ar galima pradėti jos neapkęsti? Be
  abejo. Filosofija yra ydinga ir nuodėminga tarsi pagyvenusi bordelio matrona.
  Todėl sukelia prieštaringų jausmų. Bet vis dėlto svarbiausia jos nuodėmė,
  kurią jau čia paminėjau, yra puikybė. Filosofija gundo galvoti, kad esi
  protingesnis nei kiti. Ir prireikia labai daug laiko ir nuoseklių pratybų,
  kad grįžtum atgal prie sokratiškojo Aš žinau, kad nieko nežinau. Mindaugas: Ar neuromokslas gali
  pateikti išsamų vaizduotės aprašymą? Jei šiuo metu negali  ar kada nors
  galėtų? Negali
  ir niekada negalės. Tačiau kartais jis duoda įdomių duomenų. Dabar atsirado
  tokių fenomenologų, kurie savo tyrimuose naudoja neurofiziologinius duomenis.
  Aš manau, kad kartais tai gali labai puikiai pasitarnauti kūrybingam
  aprašymui. Filosofija, kuri nuolat siekia tiesos ir jos nepasiekia, gali
  operuoti bet kuo  tai yra jos stiprioji pusė. O joks mokslas (kuris kvailai
  galvoja, kad suranda tam tikrą tiesą) savo pastangomis niekada nesuvoks
  tikrosios dalykų padėties.  Eglė: Ar galima nutrinti ribą tarp
  filosofijos ir meno, kuo mėgina įtikinti nemažas būrys postmoderniųjų (ir ne
  tik postmoderniųjų) mąstytojų? Galima nutrinti ribą tarp
  tikrovės ir netikrovės  tuo įsitikinu savo kailiu lankydamasis Niujorke.
  Stebėdamas, kaip sklandžiai virtualybė integravosi į tikrovę, norom nenorom
  prisiminiau Baudrillardą, kuris labai taikliai pastebėjo, kad Disneilendas egzistuoja tam,
  kad nuslėptų, jog pati realioji šalis, visa Amerika, yra Disneilendas. Kita vertus, paradoksaliai tai liudija tą patį,
  apie ką kalbėjo vėlyvasis Heideggeris, kuris citavo Hölderliną: Doch dichterisch wohnet der Mensch 
  Žmogus jau gyvena poetiškai. Šiose eilutėse filosofas atranda esminę
  apibrėžtį, kuri nusako, kaip žmogus buvoja pasaulyje. Poetiškai, vadinasi,
  kūrybiškai. Šitaip žvelgiant, susilieja viskas  ne tik tokie riboti dalykai
  kaip filosofija ir menas.     |