Filosofas
Kristupas Sabolius atsakys į svetainės "Filosofija
Lietuvoje" lankytojų klausimus
Interesų
sritys: fenomenologija, vaizduotės tyrimai, antikinė graikų filosofija. Autorius:
Bloga knyga
(2006), akademinių publikacijų sąrašą galite rasti čia. Vertėjas:
Platonas Antrasis ir Septintasis laiškai
(vertė, komentarus ir įvadą parašė Kristupas Sabolius,
2005) Kita veikla: Žurnalo Pravda vyriausiasis redaktorius, Oskaro
Koršunovo teatro konsultantas, televizijos laidos Prieš
spektaklį vedėjas, teatro
festivalio Sirenos
atstovas spaudai. Elena: Kaip jūs manote, kaip
šiuolaikinis žmogus jaustųsi Antikos pasaulyje? Manau,
kad jam būtų labai nuobodu ir liūdna. Todėl aš džiaugiuosi, kad mes negalime
grįžti į praeitį, nepaisant mūsų laikams būdingo smalsulio. Man teko dirbti
prie Oskaro Koršunovo režisuoto Oidipo karaliaus spektaklio. Pradiniame
kūrybinio darbo etape daug laiko skyrėme klasikinio periodo Graikijos
kultūros analizei. Pavyzdžiui, šio pastatymo muzikinėje partitūroje naudojami
autentiškos (t.y. rekonstruotos) graikiškos muzikos elementai, kuriuos į
spektaklio garso takelį meistriškai įkomponavo kompozitorius Gintaras
Sodeika. Tačiau
netrukus tapo aišku, kad šiuolaikinis žmogus, kuris jau žino, kas yra, pvz.,
Mozarto, Bacho, Schumano, Ravellio, Weberio, AC DC, The Beatles, Gorrilaz, Underworld,
Nicko Caveo, Nelly Furtado ir kt. muzika, kaip nors išskirtinai
susijaudintų, girdėdamas rekonstruotų antikinių giesmių skambesį. Jūs visą
gyvenimą valgot karamelinius ledus ir tiramisu,
kremtate migdolinius sausainius, o paskui staiga desertui gaunat sudžiūvusios
duonos kriaukšlę. Maistas gal ir labai autentiškas, bet skonio receptoriai
pripratę prie kitko. Noriu
pasakyti, kad mus skiria gelbstinti kultūrinė bedugnė, kurios dėka galime
ramiai ir pagarbiai gėrėtis Antika iš tolo. Ir nereikia stengtis ją įveikti
pačiu primityviausiu keliu, nereikia galvoti, kad mūsų nejuokais atbukusios
smegenys gali imti ir tiesiog panirti į paprastą, išlaikytą antikinį grožį.
Laukia rimti nusivylimai. Geriau aktualiai ir šiuolaikiškai, o ne archeologiškai
išgyventi jos palikimą. Tam irgi, beje, reikia nemažai pastangų. Kęstas: Pastaruoju metu nemažai
Lietuvos filosofų "metėsi į literatūrą": be paties "Blogos
knygos" pasirodė T. Kačerausko "Arkada" bei L. Anilionytės
"O kas po to?". Kaip manote, kodėl taip nutiko: tai atsitiktinumas
ar bandymas pateikti daugiau ar mažiau filosofiškas idėjas populiaria forma?
Ar apskritai manote, jog įmanoma adekvačiai perteikti filosofines idėjas
(pop)kultūros kalba? Nepasakysiu
nieko naujo: filosofija ir literatūra nuolatos viena kitai į veidą alsavo tuo
pačiu oru. Daugybė mąstytojų (pvz., Platonas, Sartreas) jų tarpusavio
santykiui skyrė specialų dėmesį ir šitaip tapo literatūros draugais ir
priešais: puikiai valdę ir išmanę stilių, jie tuo pačiu metu aptikdavo literatūros
kaip fiktyvaus žanro ribas. Kaip ten bebūtų, formaliai žiūrint, ir vieni, ir
kiti užsiėmė ta pačia veikla rašė tekstus. Neseniai
atsiverčiau kadaise man labai stiprią įtaką padarusią Hadot knygą Kas yra
antikinė filosofija?, kuri priminė dar vieną gerai žinomą tiesą. Pirmieji
filosofai nerašė tekstų, o jei ir rašė tai visai kitaip, nei tai darome
mes. Platonas nepasitikėjo raštu, Aristotelis didžiąja dalimi mus pasiekė
mokinių konspektų pavidalu, nekalbant jau apie Sokratą ar, pvz., Diogeną.
Jiems visiems filosofija visų pirma buvo gyvenimo modelis, jie įveiksmindavo
savo idėjas ir šitaip pagimdydavo naujas. Jei dar trūksta pavyzdžių,
prisiminkite, kaip gyveno stoikai, epikūrininkai ar pitagorininkai. Tačiau
netrukus (galima sakyti, jau vėlyvojoje Antikoje) pati filosofija pasuko
literatūros keliu. Žmonių, save vadinusių filosofais, užtekstinis gyvenimas
tapo nebesvarbus. Ir nors daugelis iš jų mėgino laikytis, kaip sako Arvydas
Šliogeris, daiktų cenzūros, mąstymo tekstiškumas juos priartino prie
rašytojų ir poetų. Kaip sakoma, būkime skurdūs, bet teisingi filosofija
šiandien yra literatūrinis žanras. Todėl
nieko nuostabaus, kad tie, kas pretenduoja būti filosofais, nuolat paslysta
ant romanų rašymo grėblio nieko tame labai tolimo ir svetimo nėra. Jei
kalbėsime apie mane, tai mano knyga nėra nei gera literatūra, nei gera
filosofija. Ji yra tiesiog bloga. Saulys: Kaip įprasminate savo
gyvenimą? Ar galima apskritai gyvenimo prasmė? Ar žmogaus būčiai galioja
filosofų atrastos universalios tiesos? Ar
žmogaus būčiai galioja universalios filosofų atrastos tiesos? Turbūt, kad
taip. Kur kas sunkiau suvokti, kaip šias tiesas pritaikyti ir išgyventi. Kaip
jau minėjau, šito filosofija nebemoko jau daugybę amžių, kartais šią
situaciją išgyvendama defektyviu (todėl, sakyčiau, neitin patraukliu)
pavidalu turiu galvoje egzistencializmą. Ne veltui tiek daug balsų teigia,
kad tikroji filosofija klestėjo tik antikinėje Graikijoje, paskui jos era
baigėsi nes tiems, kas save vadino filosofais, nustojo galioti graikiškojo
mokymosi (paideia) dimensija.
Šiandien filosofija yra tikrų tikriausia scholastika teorinės
spekuliacijos, kurios labai retai gali kuo nors pasitarnauti. O juk kartais,
norint atrasti gyvenimo prasmę, tereikia labai paprastų dalykų kasdienės
laimės metodologijos mus moko dar mokykloje, bažnyčioje, pas močiutę kaime, o
kai prispiria rimtesnės bėdos ant psichoanalitiko kušetės. Apskritai laimė,
kurią aš suvokiu kaip prasmės kupiną būseną, dėl nepaaiškinamų priežasčių
(gal dėl savo banalaus fonetinio skambesio?) dingo iš filosofinės
problematikos lauko. Tuo netruko pasinaudoti pischologija, kuri dabar labai
dažnai užsiima tuo, kuo filosofija. Taigi
kaip aš įprasminu savo gyvenimą? Procesu. Manau, kad gyvenimo prasmė yra
keliauti. Jei norite, vadinkite tai metafora, jei norite fiziologiniu
poreikiu. Tačiau būtent kelionėje aš kas kartą vis kitaip suprantu, kaip
įmanoma būti laimingu. Grita: Kokia vaizduotės vieta
filosofijoje, t.y. ar ji svarbi ir filosofuojant? Vaizduotės
klausimas yra labai plati sritis. Ši sąmonės sfera giminiuojasi su
fikcijomis, su svajonėmis, chaotiškais kasdienybės vaizdiniais, su
iliuzijomis, su haliucinacija, su sapnais ir begale kitų manifestacijos
formų. Atidžiau pasižiūrėjus, gali paaiškėti, kad tai, ką vadiname vaizduote,
tėra bendras vardiklis pavadinti įvairioms sąmonėje aptinkamoms galioms,
kurios vienu vardu vadinamos tik todėl, kad pakliūva po ta pačia nerealumo
rubrika. Vaizduotės problema jos nepagaunamas charakteris, kuris leidžia ją
aptarti tik per rezultatus, padarinius ar jos atliekamas funkcijas. Įsivaizdavimo
teoretikas Wolfgangas Iseris pastebėjo, kad nors vaizduotė neapibrėžiama nei
per save pačią, nei per subjektą arba kontekstą, kuriame veikia, ji vis dėlto
turi būti ankstesnė ir už suaktyvinantį stimulą, ir už atliekamas funkcijas,
ir už daromą poveikį. Ilgą laiką ne tik mokslui, bet ir visai metafizikai
įsivaizdavimo procesas skendėjo miglose. Anksti priėjus negalimybę suvokti
jos esmę, vaizduotė buvo iš anksto diskredituota kaip nevisavertė podukra,
kuri turi slėptis tikroviškų tikrovės vaikų šešėlyje. Tapusi šmėkla
patiriama, bet nelokalizuojama, egzistuojanti, bet nesubstanciška vaizduotė
šimtus metų net nebuvo rimtai tiriama. Todėl
atėjo laikas su ja susipažinti iš arčiau. Aš esu tikras, kad jos vaidmuo yra
miližiniškas. Kuo toliau į ją gilinuosi, tuo giliau suprantu, kad nėra jokios
žmogaus gyvenimo srities, kurios vaizduotė nebūtų apipynusi savo tinklu
taip pat ir filosofavime. Apie tai ir taikli Sartreo pasiūlyta metafora:
Panašiai kaip karalius Midas auksu paversdavo visa, prie ko prisiliesdavo,
taip ir sąmonė pati save verčia įsivaizdavimu paversti visa, ką pagauna. Sofistas: Kokios įtakos jūsų
gyvenimui turėjo klasikinės filologijos studijos: ką būtent jos padėjo
suvokti ir išmokti? O,
taip. Šios studijos turėjo milžinišką įtaką. Net nežinočiau, kaip ją trumpai
apibūdinti. Kartą, kai panašaus klausimo manęs paklausė patys Klasikinės
filologijos katedros žmonės, aš atsakiau maždaug taip: Kiekvieną
kartą, kai slampinėdamas po Kalvarijų turgų ant turkiškų megztinių pastebiu
antikinį ornamentą, širdyje užsiplieskia noras dėkoti Klasikinei Filologijai
už tai, kad šiandien mano žvilgsnis mato šiek tiek daugiau, nei esame pratę. Ko gero, ir dabar jai galėčiau padėkoti už tą patį
už išlavintą ir skvarbų žvilgsnį visa ko atžvilgiu. Peliedas: Filosofu galima tapti ar
juo gimstama? Šiais
laikais (kai niekuo negimstama, bet viskuo tampama arba atvirkščiai) toks
klausimas yra politiškai nekorektiškas. Ko gero, šiek tiek gimstama, šiek
tiek tampama. Ir aš džiaugiuosi, kad nepaklausėte, kas yra filosofas. Lina: Nors niekas šio klausimo dar
neišsprendė, kaip manote Jūs: ar visata atsirado iš nieko, ar egzistavo
amžinai? O
koks, tiesą sakant, skirtumas? Jūs klausiate filosofinio klausimo, o norite
chronologinio atsakymo? Pavyzdžiui, mano mąstymą, išgirdus tokius žodžius
kaip niekas ir amžinai, ištinka
paralyžius. Tačiau, kita vertus, tai irgi yra savotiška filosofijos pradžia. Apuokėnas: Kristupai, gal
galėtumėte plačiau pakomentuoti vaizduotės ir mokslo tarpusavio sąryšius/
santykį? Tai
labai platus klausimas, todėl jį norėčiau pakreipti kiek kita linkme ir
papasakoti apie tai, kaip mokslas aptinka netikėtą vaizduotės viršenybę. 2007
vasario 17-osios savaitraštis Time buvo skirtas sąmonės ir smegenų veikimo
temai. Pagrindiniame numerio straipsnyje, pavadintame Sąmonės paslaptis,
buvo pateiktas jaunos moters, išgyvenusios po automobilio avarijos, bet
patekusios į vegetatyvinę būklę, pavyzdys. Norėdami suaktyvinti jusles ir sugrąžinti
sąmonei aktyvumą, britų ir belgų mokslininkai atliko keletą eksperimentų
specialiu aparatu skanuodami merginos smegenyse vykstančią kraujo
cirkuliaciją. Ir pasiekė stulbinančių rezultatų. Kai jie paprašė
įsivaizduoti, kad ji lankosi savo namų kambariuose, sukilo dalys, kurios
reikalingos navigacijai erdvėje ir vietų atpažinimui. Kai jie paprašė, kad ji
įsivaizduotų, kaip žaidžia tenisą, prisijungė ir tos, kurios iššaukia
judėjimą. Šios
sunkią traumą patyrusios pacientės aplinkos suvokimui būtinos juslės
nefunkcionavo funkcionavusios, organizmas nebeatsakinėjo į dirgiklius. Kaip
šiek tiek ciniškai teigia pats straipsnio autorius Stevenas Pinkeris,
žiauria kasdiene kalba tariant, ji buvo daržovė. Ir
štai tada atsirado jėga, kurios postūmis leido iš naujo atrasti santykį su
pasauliu. Tai įsivaizdavimo pastanga, kilusi beveik ex nihilo, iš ontologinės ir fiziologinės komos. Kūniškas
aktyvumas vėl atsigavo būtent tuomet, kai jo paprašė įsivaizduoti. Medicininiu požiūriu, tokius sužalojimus patyrusi
mergina pati įsivaizduoti neturėjo galimybės smegenys buvo praradusios
mentalinės veiklos sugebėjimus. Ironiška, bet tai, kas vadinama netikrove,
sugrąžino prarastą realybę. Fantazija pademonstravo, kad yra ankstesnė ir
pirmapradiškesnė nei smegenys. Beje,
tame pačiame Time numeryje pateikiamas ir kitas straipsnis How the brain
rewire iself. Jame, be kita ko, pateikiamas tyrimas, kurio eigoje
atsiskleidė, kad įvairiais aparatais galima stebėti ir fiksuoti išskirtines
budistų vienuolių meditacijos patirtis. Jų metu šie mentalinių treniruočių
olimpiniai atletai ne tik patiria išskirtinės laimės ir ekstazės būseną, bet
ir sugeba keisti pačių smegenų fiziologinę sandarą. Straipsnio pabaigoje
reziumuojama, kad moksle įvyko šis bei tas naujo: neuroplastiškumo atradimas,
ypač proto galia keisti smegenis, yra vis dar pernelyg naujas dalykas, kad
mokslininkai, nekalbant apie mus likusius, galėtų suvokti jo visą prasmę
(Begley, 2007, 52). Tačiau žvelgdami filosofiškai, šiokią tokią (jei ir ne visą)
prasmę įžvelgti galime. Sąmonė ir protas, kuriuose yra neatsiejamai įausta
vaizduotė, dar sykį įrodo savo nechronologinį pirmapradiškumą. Tai, ką
vadiname išgalvota tikrove, yra lygiai taip pat tikra, kaip ir tai, ką
patiriame standartiniuose suvokimo aktuose. Net ir mokslas turi pripažinti,
kad skirties tarp tikrovės ir netikrovės daryti nebeįmanoma. Nerijus: Kas yra filosofija? Apie
tai, kuo filosofija buvo ir jau nebėra, kalbėjau kiek anksčiau. Šiuo klausimu
nieko daugiau nepasakysiu. Ge6y: Kas paskatino rinktis filosofijos
studijas? Dėl
visko ir visada kalta aplinka. Sokratas: Kiek filosofijos studijos
gali būti naudingos (jaunam) žmogui? Sokratai,
tavo bendravardžio priešininkai teisme teigė, kad jos netgi gali būti
kenksmingos ir tvirkinančios. Ir aš manau, kad tame yra tiesos grūdas tik
visai kita prasme, nei manė anie vargšai pavyduoliai. Filosofija gali
apsvaiginti ir atimti realybės pojūtį. Filosofija dažnai susargdina puikybe.
Filosofija kalba apie tiesą, bet duoda apgaulingus atsakymus. Tačiau
tinkamai naudojama, ji gali suteikti tai, ko nesuteiks niekas kitas. Meilę
išminčiai. Tai nėra nei pati išmintis, nei visažinystė, nei loginių dėsnių
taikymas, nei erudicija ar kitoks išmanymas. Tai labai savita ir paslaptinga
mentalinės erotikos rūšis. Tiems, kas ją yra patyrę, ji neprilygstama. 22*1: Koks Jūsų gyvenimo motto? Aš
neturiu gyvenimo motto. Ir tai taip pat yra motto. AS: Ar esat perskaitęs tokią knygą,
kuri radikaliai būtų pakeitusi požiūrį į gyvenimą? Ir apskritai kokios
mėgstamos (ar viena įsimintiniausia) Jūsų knygos? Galėčiau
pamintėti daug knygų. Jos įvairios reikšmės, svorio ir storio. Be to, man
patinka, kad nuolat atsiranda vis kita knyga, kuri lydi mano gyvenimą. Tačiau
jei reikėtų išsirinkti keletą svarbiausių, paminėčiau Bulgakovo Meistrą ir
Margaritą, viską, ką parašė Borgesas, Platono Faidrą ir Faidoną,
Herakleito Fragmentus, Sapfo poeziją, Dostojevskio Brolius Karamazovus ir
Vonneguto Čempionų pusryčius. Šios knygos miega kartu su manimi. Intro: Esate nemažai susijęs su
teatru. Kaip vertinate šiandienos Lietuvos teatrą? Kokias matote realijas ir
perspektyvas? Kiek filosofijoje vadovaujatės teatriniais impulsais? Tai
labai platus klausimas, beje, gyvai ir aršiai aptarinėjamas kritikų ir teatro
profesionalų. Ypač po pernai metų Sirenų festivalio, kurį vertindamas lenkų
kritikas Łukaszas Drewniakas konstatavo, jog Lietuvos teatrą ištiko gili
krizė. Naujų vardų neatsiranda, pripažinti meistrai nesulaukia tinkamo
valdžios dėmesio, todėl daugiausiai rodo savo spektaklius užsienyje žodžiu,
jokios gaivumos, jokių naujų vėjų. Liūdna, bet šiuose žodžiuose yra tiesos.
Tai yra ir ciniškos Lietuvos kultūros politikos pasekmė. Kita vertus, ko
tikėtis, kai mus valdo tokie išskirtinai netalentingi puspročiai. O
apie teatrinius impulsus galiu pasakyti tik vieną dalyką. Nieko nėra blogiau
už blogą teatrą. Jis išbalansuoja ir sutrikdo. Jo nepalyginsi su, pvz., blogu
kinu. Tačiau, kita vertus, joks geras filmas nepasieks tokio efekto kaip
geras spektaklis. Tai vienintelis menas, kuris man dar karts nuo karto
sukelia šiurpą. Vilius: Ar filosofijos studijos
padeda geriau suprasti šiuolaikinę (populiariąją) kultūrą? Filosofijos
studijos tiesiog padeda geriau suprasti
arba geriau nesuprasti (kas irgi
labai svarbu). Todėl nežinau srities, kurios negalėtų aptarinėti filosofija.
Būdamas Niujorke, prisižiūrėjau įvairiausių veikalų: Filosofija ir
hiphopas, Southparko filosofija ir t.t. Ir kai kurie jų pasirodė ne tokie
jau lėkšti, kaip galima būtų pagalvoti iš pirmo žvilgsnio. Platonas: Ar žmogus yra laisvas ką
nors gyvenime pasirinkti? Ir
taip, ir ne. Laisvė yra pats iliuziškiausias žmogiškosios būties fenomenas.
Kapitalizmas ir ilgalaikė demokratija dar kartą patvirtino, kad laisvę
suvokti galima tik taip, kaip mokė Kantas antinomiškai. Mes, Vakarų
pasaulio žmonės, lyg ir turėtume laisvės turėti į valias. Tačiau
pasižiūrėkime, kokie sąlygoti esame rinkdamiesi, kokiu mastu nesuvokiame, jog
esame kontroliuojami ir reguliuojami tuo metu, kai perkame, balsuojame,
važiuojame automobiliu, keliaujame, žiūrime televizorių. Ir tai net ne
sistemos klausimas. Taip jau yra, kad laisvas, ko gero, visuomet esu tik iš
dalies. Timūras: Kas filosofijoje "ne
taip"? Ar galima pradėti jos neapkęsti? Be
abejo. Filosofija yra ydinga ir nuodėminga tarsi pagyvenusi bordelio matrona.
Todėl sukelia prieštaringų jausmų. Bet vis dėlto svarbiausia jos nuodėmė,
kurią jau čia paminėjau, yra puikybė. Filosofija gundo galvoti, kad esi
protingesnis nei kiti. Ir prireikia labai daug laiko ir nuoseklių pratybų,
kad grįžtum atgal prie sokratiškojo Aš žinau, kad nieko nežinau. Mindaugas: Ar neuromokslas gali
pateikti išsamų vaizduotės aprašymą? Jei šiuo metu negali ar kada nors
galėtų? Negali
ir niekada negalės. Tačiau kartais jis duoda įdomių duomenų. Dabar atsirado
tokių fenomenologų, kurie savo tyrimuose naudoja neurofiziologinius duomenis.
Aš manau, kad kartais tai gali labai puikiai pasitarnauti kūrybingam
aprašymui. Filosofija, kuri nuolat siekia tiesos ir jos nepasiekia, gali
operuoti bet kuo tai yra jos stiprioji pusė. O joks mokslas (kuris kvailai
galvoja, kad suranda tam tikrą tiesą) savo pastangomis niekada nesuvoks
tikrosios dalykų padėties. Eglė: Ar galima nutrinti ribą tarp
filosofijos ir meno, kuo mėgina įtikinti nemažas būrys postmoderniųjų (ir ne
tik postmoderniųjų) mąstytojų? Galima nutrinti ribą tarp
tikrovės ir netikrovės tuo įsitikinu savo kailiu lankydamasis Niujorke.
Stebėdamas, kaip sklandžiai virtualybė integravosi į tikrovę, norom nenorom
prisiminiau Baudrillardą, kuris labai taikliai pastebėjo, kad Disneilendas egzistuoja tam,
kad nuslėptų, jog pati realioji šalis, visa Amerika, yra Disneilendas. Kita vertus, paradoksaliai tai liudija tą patį,
apie ką kalbėjo vėlyvasis Heideggeris, kuris citavo Hölderliną: Doch dichterisch wohnet der Mensch
Žmogus jau gyvena poetiškai. Šiose eilutėse filosofas atranda esminę
apibrėžtį, kuri nusako, kaip žmogus buvoja pasaulyje. Poetiškai, vadinasi,
kūrybiškai. Šitaip žvelgiant, susilieja viskas ne tik tokie riboti dalykai
kaip filosofija ir menas. |