| 
   Į svetainės "Filosofija Lietuvoje" lankytojų klausimus atsako filosofas Andrius Bielskis 
 
 
 
 Interesų sritys: Dorybių etika ir jos panaudojimo galimybės alternatyvios politinės, ekonominės bei institucinės postmodernaus pasaulio sąrangos kūrimui. Tyrimų laukas apima politinę / praktinę filosofiją, dorybių etiką, socialinę teoriją. 
 Autorius: Keliolikos akademinių publikacijų autorius, parašęs monografiją Towards a Post-Modern Understanding of the Political (2005, Palgrave-Macmillan). 
 Kita veikla: Andrius Bielskis tvirtai tiki pilietinio aktyvumo galia ir gyvybinga pilietine visuomene, todėl pats yra neabejingas politiniams bei socialiniams mūsų gyvenimo aspektams. Jis yra vienas iš judėjimo Naujoji kairė 95 įkūrėjų, politikos apžvalgininkas, rašantis į delfi.lt, alfa.lt, Atgimimą. Vienas iš NGO DEMOS Kritinės minties instituto įkūrėjų bei valdybos narių. Taip pat prisidėjo kuriant International Society for MacIntyrean Philosophy draugiją, kuri siekia skleisti žymaus filosofo Alasdair MacIntyreo idėjas. 
 Adorno: Kaip ir kiekvieno filosofo, norėtųsi paklausti: kas yra filosofija? A.
  B. Nenoriu skambėti
  banaliai, tačiau man filosofija yra tai, ką byloja šio žodžio etimologija, 
  meilė išminčiai. Tai noras ir sugebėjimas į pasaulį, žmonių santykius, žmogų
  ar visuomenę žvelgti giliau nei siūlo mokyklų ar universitetų vadovėliai. Tai
  bandymas išsiveržti iš ready made
  atsakymų. Šia prasme, filosofija nėra praktiškai naudinga  ji greičiau
  apsunkina gyvenimą. Man asmeniškai filosofija visada buvo reikšminga tiek, kiek
  ji sugeba kelti gyvenimo prasmės klausimą. Sistemiškas
  siekis atsakyti į šį klausimą ir būtų vienas iš svarbiausių filosofijos
  uždavinių.     E.: Ar Jums neatrodo, kad filosofija yra
  pakankamai susikompromitavusi, o ją pačią reikėtų vertinti kaip savotišką
  intelektualinę mitologiją? Ačiū. A.
  B. Ne, tikrai neatrodo.
  Man atrodo greičiau priešingai  tai pasaulis yra susikompromitavęs, o ne
  filosofija. Tačiau sutinku, kad filosofija, arba bent jau akademinė
  filosofija, t.y. tokia filosofija, kurią aptinkame JAV ar Europos
  universitetuose, prarado savo gyvybingumą ir reikšmingumą kalbėti taip, kaip
  ji galbūt kalbėjo anksčiau  suprantamai, prieinamai, įtikinamai. Kai
  filosofija tampa hermetiška, t.y. dar viena akademinė disciplina, turinti išsilavinusiam žmogui sunkiai įkandamą
  specifinį žargoną, ji tampa nereikšminga. Tad didžiausias iššūkis šiandienos
  filosofijai  sugebėti suderinti specifinį disciplinos žargoną su gebėjimu
  įtikinamai ir aiškiai formuluoti esminius žmogaus būties klausimus, o sykiu
  pateikti įtikinamus atsakymus į šiuos klausimus, kuriuos pasitelkus, būtų galima
  keisti susikompromitavusį pasaulį.    Leleina: Filosofui ir filosofijai apskritai būdinga į viską (reiškinius,
  įvykius...) žvelgti abstrahuojant ir iš šalies. Ar yra tuomet prasmės
  tituluojamiems filosofais vertinti ir aptarinėti tai, kas vyksta šiandien?
  Pavyzdžiui, aptarinėti politiką? A.
  B. Šimtą kartų taip!
  Filosofija yra dalis to, kas angliškai vadinama rational enquiry. Bet kokiam mąstymui galimybė abstrahuotis yra esminė. Filosofija,
  vien kaip akademinė disciplina, t.y. lavinanti žmonių gebėjimą kritiškai ir
  logiškai mąstyti, yra naudinga kaip tik dėl abstraktaus mąstymo. Man įstrigo
  vieno Lietuvos politinio filosofo mintis apie fundamentalius filosofinius
  tyrimus: geros filosofinės knygos Lietuvos filosofinėje padangėje yra
  reikšmingos vien tuo, kad negalvotumėme tik apie dešrą ant stalo. Filosofija
  reikšminga politikai ir politinėms diskusijoms kaip tik tuo, kad moko mus
  mąstyti ne tik apie dešrą ant stalo, bet ir apie principus ir idėjas. O kaip tik
  taip, t.y. kaip viešas diskusijas apie principus, idėjas ir vertybes, aš
  suprantu politiką.  Michelis: Norėčiau paklausti, kodėl ankstesnių amžių mąstytojai galėjo sklandžiai
  dėstyti savo teorijas nevartodami žodžio diskursas? A. B. Gal dėl to, kad tarp jų nebuvo Jacqueso Derrida. Gina,
  studentė: Ką Jūs, kaip toks
  kosmopolitiškas žmogus, siūlytumėte studentui, baigusiam filosofijos
  bakalauro studijas: toliau tęsti studijas Lietuvoje, kitose šalyse ar
  neskubėti ir naudotis jaunimui siūlomomis programomis? A.
  B. Nelabai aišku, ką
  turite omeny, minėdama jaunimui siūlomas programas. Jei tik yra galimybė
  pastudijuoti filosofiją ar ką kitą užsienio universitetuose, tai būtinai
  reikia ir daryti. Tai atvers visai kitokį požiūrį į studijas, kartu bus puiki
  gyvenimiška patirtis, jau nekalbant apie žmones ir draugus, kuriuos
  sutiksite. 
 Dagas: Ar įmanoma tapti geru (atlaikančiu
  konkurenciją) filosofijos specialistu nepastudijavus Europoje ar Amerikoje?
  Ką galėtumėte patarti šiuo klausimu filosofijos magistrantui? A.
  B. Gal ir įmanoma, tačiau
  tai bus kur kas lengviau padaryti, jei būsite studijavęs ir patyręs
  filosofijos studijas ir svetur, ypač geriausiuose JAV ar Vakarų Europos
  universitetuose. Studijos šiuose universitetuose visuomet yra sveikintinas
  reikalas.  
 Rupūžgalvis: Kokias 5 filosofijos knygas išskirtumėte kaip, Jūsų nuomone, visų laikų
  geriausias?  A.
  B. Platono Valstybė,
  Aristotelio Nikomacho Etika ir Metafizika (jas
  reikia skaityti kartu), Henri Bergsono Du moralės ir religijos šaltiniai, Emmanuelio Levino Totalybė ir
  begalybė ir Alasdair MacIntyreo
  Priklausomi racionalūs gyvūnai. Bet, žinoma, yra ir daugiau...  Studentas: Ar sutinkate, kad filosofija turėtų vengti
  vartoti sąvokas, kurios nenurodo į tiesioginę juslinę duotį,
  pvz., Dievas, klasių kova, kapitalas, valstybė. Ar priešingu atveju
  ji netampa ideologinių fantomų įkaite? A.
  B. Ne, nesutinku. Tai yra
  nepavykusio filosofinio projekto arba bent jau abejotinos filosofinės
  tradicijos nuostata, kuri man yra visiškai nepriimtina. Svarbu yra naudoti
  sąvokas griežtai bei aiškiai jas apibrėžiant, tačiau be tokių sąvokų kaip Dievas,
  kapitalas ar valstybė nebūtų įmanomos informatyvios, praktiškai
  reikšmingos ir analitiškai pagrįstos filosofinės diskusijos. Be to, šios
  sąvokos (bent jau valstybė ir kapitalas) buvo ne kartą  analitiškai apibrėžtos (kad ir Maxo Weberio, Adamo Smitho ar Karlo Marxo). Priešingai, bandydama empiriškai
  išgryninti sąvokas bei išguiti bet kokią holistišką
  pastangą mąstyti apie Dievą, visuomenę ar valstybę kaip tokią, filosofija
  gali virsti petit-bourgeois ideologija, kuri nieko daugiau negali 
  tik analizuoti ir teigti status quo. 
 Antanas: Kaip vertinate Noamo
  Chomskyio anarchizmo idėjas? Kokį vaidmenį jos užima
  politinėje filosofijoje, kokia jų reikšmė dabar? A.
  B. Tik teigiamai. Noamo Chomskyio politinėje
  mintyje man labiau būtų priimtinas ne tiek
  anarchizmo, kiek libertaristinio
  (individualistinio) socializmo akcentavimas. Bet suprantu, kad tai tik
  sąvokos ir susitarimo reikalas. Man imponuoja Chomskyio
  JAV imperializmo ir neoliberalaus kapitalizmo
  kritika, jo angažavimasis darbo judėjimui, solidarizavimasis su eiliniais
  dirbančiais žmonėmis,  požiūris į
  sąmonėjimo procesą bei paprastų žmonių švietimą ir / ar savišvietą. Be to,
  man imponuoja Chomskyio intelektualo samprata,
  kuri skatina filosofus ar sunkiojo kalibro teoretikus angažuotis
  socialinei kritikai ir socialiniam veiksmui. JAV esu sutikęs ir bendravęs su
  panašiai mąstančiu filosofu Indianos universiteto
  profesoriumi Miltonu Fisku,
  žmogumi, kuris yra ne tik įtakingas filosofas ir teoretikas, bet ir socialiai
  angažuotas pilietis, netingėjęs šimtus kartų keltis 6 valandą ryto, kad
  galėtų dalinti profsąjungų lankstinukus į darbą fabrike einantiems darbininkams.
  Noamas Chomskyis atrodo
  kaip toks žmogus, kuris ne tik kalba apie kapitalizme funkcionuojančios
  liberalios demokratijos demokratijos deficitą, bet
  ir kaip žmogus, pasiryžęs prisidėti prie socialinio veiksmo keičiant šią
  sistemą. Jei alternatyvių pilietinių bendruomenių bei demokratinių santykių
  ekonomikoje propagavimas, viena vertus, bei valstybės ir oligarchinio
  kapitalizmo simbiozės kritika, kita vertus, reiškia anarchizmą, tuomet aš
  taip pat esu anarchistas.       G.G.: Ar sutiktumėte, kad šiuo metu neoliberalizmo diskursas paremtas nuosekliau išplėtota ir
  taupesne socialine ontologija (neoklasikine ekonomikos, formalia veiksmo
  teorija), kuri leidžia tvirčiau pagrįsti politinius siūlymus ir formuoti
  normatyvinius lūkesčius visuomenėje. O dabartinė postruktūralistinė
  (išeitų, ir pomarksistinė) kairė, atrodo, nebeturi
  savarankiškos ontologijos, politinės teorijos ar politinės filosofijos, o tik
  diskursų, kilme siejamų su marksizmu, spektrą? Jei taip, ar tai, Jūsų
  vertinimu, trūkumas, o gal privalumas? Visgi ar ne dėl to Lietuvos kairė (NK 95) pabrėžtinai apsiriboja kultūrinės opozicijos
  vieta, politinę poziciją palikdama neoliberalizmui?
  Kita vertus, gal šiuolaikinės kairės politinė (-s) teorija (-os) tiesiog menkai žinomos Lietuvoje? Juolab kad kairė mūsuose vis dar siejama su Rusijos komunizmu (bolševizmu)?
  Kaip, beje, vertinate požiūrį, kad komunizmas (komunistų partijos ir
  ideologijos) nusikalstamas ir turi būti uždraustas kaip ir nacizmas? A.
  B. Geras klausimas.
  Manau, kad tai yra trūkumas, o ne privalumas. Kalbant apie teorijos ir
  praktikos santykių problemą, esu linkęs remtis Alasdair
  MacIntyreo pozicija. Teorija ir filosofiniai
  ieškojimai yra reikšmingi kaip tik praktiškai, ypač jie yra reikšmingi
  tuomet, kai kalba eina apie moralės prigimtį ir sampratą. Viena iš After Virtue minčių yra ta, kad šiandien gyvename
  moralės (arba normatyvinių principų) praradimo situacijoje kaip tik
  dėl filosofinių, pirmiausia Apšvietos filosofų,
  klaidų, kurie nesugebėjo pateikti įtikinamo ir racionaliai pagrįsto filosofinio
  atsakymo į klausimus, kas ir kokia turėtų būti moralė. Visiškai sutinku, kad neoliberalizmo (ar apskritai klasikinio liberalizmo)
  socialinė ontologija yra minimalistinė, taupesnė, primityvesnė ir
  paprastesnė, todėl tokia gyvybinga praktikoje. Ar ji yra nuoseklesnė ir
  teisingesnė? Stipriai tuo abejoju. Adamo Smitho, Thomaso Hobbeso, Johno Nasho ar kitų žmogaus prigimties samprata ir socialinė
  ontologija man yra nepriimtinos: aš nemanau, kad žmonės iš prigimties yra į
  save susitelkę atomizuoti individai, kurių vienintelis tikslas  ne tik maksimizuoti
  savo preferencijas ir / ar subjektyviai suprastą naudą, bet, progai
  pasitaikius, išduoti vienam kitą tam, kad riboti resursai atitektų tau
  vienam. Racionalaus pasirinkimo teorija ar / ir žaidimo teorija,
  akcentuojanti kalinio dilemą kaip praktinio racionalumo išeitinę poziciją,
  man yra nepriimtina kaip tik dėl to, kad aš vadovaujuosi aristoteliška
   žmogaus politiškumą akcentuojančia  socialine ontologija. Socialiniai
  saitai, gavimo ir davimo tinklai, bendrojo gėrio struktūros bei socialinės
  praktikos yra esminės žmogaus būčiai ne tik dėl to, kad be jų neįmanomas
  žmogaus (tiek individualus, tiek kolektyvinis) klestėjimas, bet ir dėl to, jog
  be jų neįmanomas tampa ir praktinis racionalumas. Štai kodėl kairės
  politiniam projektui kritinė socialinė teorija yra tokia reikšminga, nes kaip
  tik normatyvinės teorijos impotencija, besireiškianti per neretai tarpusavyje
  konfliktuojančių ir prieštaraujančių diskursų mirgėjimą, įgalina neoliberalizmo dominavimą teorijoje ir praktikoje.  NK95 supranta politiką būtent kaip
  alternatyvių idėjų, vertybių ir principų sklaidą, t.y. panašiai kaip politiką
  suprato kairieji hegelininkai XIX
  a. Vokietijoje. Šia prasme tai nėra tik post-struktūralizmo
  įtaka, nepaisant to, kad jis yra itin reikšmingas kai kuriems NK nariams. Ryškios skirties tarp politikos ir kultūros
  aš nematau. Greičiau vadovaujuosi principu, kad šviečiamoji veikla (arba
  savišvieta / žmonių sąmonėjimas) yra reikšminga kaip tik dėl to, kad pokyčiai
  politinėje praktikoje yra neįmanomi be žmonių mąstymo ir savivokos pokyčių.  Aš esu prieš bet kokią beprasmę cenzūrą, net jei kalba eina apie nacių simbolikos viešą demonstravimą ar jų ideologijos draudimą. Lygiai taip pat aš esu prieš sovietinės simbolikos viešinimo draudimą. Ideologijas drausti beprasmiška, smerkiami gali ir turi būti nusikaltimai žmonijai, ar tai būtų Stalino, Hitlerio, Lenino ar Mussolinio.    Universalistas: Kuo tokia perspektyvi globalėjančiame
  pasaulyje dorybių etika? Juk atrodytų, mums reikia susišnekėti su kuo skirtingiausiais žmonėmis, taigi galbūt reikalinga kuo
  universalesnė teorija? Ar Jūs palaikote tokią pozicija tik dėl to, kad būtina
  atsvara dominuojančiai linijai, kad nenuslystume į kraštutinumus? Betgi ar
  Jums kraštutinumai nėra prie širdies? Jūs  ne radikalas (tai šiokia tokia
  provokacija)? A.
  B. Dorybių etika, ypač
  taip, kaip ji buvo / yra plėtojama Sokrato, Aristotelio, Tomo Akviniečio, Alasdair MacIntyreo ar Marthos Nussbaum, nėra lokali,
  provinciali ar apribota tam tikros. vietinės kultūros  kaip dažnai yra neteisingai
  manoma. Taip, Aristotelis antroje Nikomacho
  etikos knygoje teigia, kad dorybės
  prigimtis yra įprotis ir tradicija, tačiau tai nereiškia, kad visos kultūros,
  poliai ar tradicijos yra lygiavertės ar vienodai girtinos. Kultūra ir
  moralinė tradicija yra reikšminga dorybių etikai panašiai kaip prietaro
  samprata yra reikšminga H. G. Gadamerio
  hermeneutikai  kaip tai, kas įgalina moralę ir supratimą. T.y. be kultūrinės
  tradicijos (autoriteto) ir prietaro nei moralė, nei supratimas yra neįmanomi.
  Tačiau tai nereiškia, kad tam tikras konkretus autoritetas, tam tikra konkreti
  moralinė tradicija ar tam tikra konkreti išankstinė nuomonė (prietaras) yra
  savaime pozityvi ir sveikintina. Kaip kai kurie prietarai gali ne skatinti
  mūsų supratimą, bet jam trukdyti, taip ir kai kurios moralinės tradicijos ir
  kultūros gali ne palengvinti, bet apsunkinti žmonių klestėjimą. Labai dažnai konkreti
  kultūrinė tradicija / praktika ne įgalina, bet luošina mus. Štai kodėl, pvz.,
  Martha Nussbaum gali teigti,
  kad jaunų moterų apipjaustymo praktika tam tikrose Afrikos gentyse yra
  moraliai smerktina  nepriklausomai nuo to, ar tų genčių moterys su tuo subjektyviai
  sutinka ir to nori, ar ne. Larso von Triero Manderlay juodaodžiai
  patys, savo noru, save įkalina ir pavergia, bet tai nereiškia, kad jie dėl to
  tampa klestinčiais individais. Tad dorybių etika, nepaisant to, jog
  akcentuoja konkrečių moralinių kultūrų ir tradicijų svarbą, turi pakankamai
  stiprų universalistinį elementą (žinoma, jis nėra kantiškas). Be to, aristoteliška
  dorybių etika teigia, jog konkrečių kultūrinių ir ribojančių moralinių
  praktikų transcendavimas yra ne tik galimas, bet ir
  būtinas. Kaip tik šioje vietoje aš matau revoliucinį (t.y. emancipuojantį), o ne konservatyvų dorybių etikos
  užtaisą. Žodžiu, dorybių etika nesuponuoja provincialaus, uždaro ir
  konservatyvaus komunitarizmo.    Studentas: Jūs, kaip suprantu, esate kairysis. O kas
  yra kairysis? Kokie jo negatyvūs siekiai? Kokie pozityvūs? Ką manote apie
  pozityviąją laisvę? A.
  B. Kairumas man reiškia
  angažavimąsi socialiniam teisingumui bei pasiryžimą solidarizuotis su tais,
  kurie yra marginalizuoti ir / ar mažiau
  privilegijuoti. To reikalauja sąžinė, socialinis ir kultūrinis jautrumas bei išsilavinimas.
  To taip pat reikalauja mūsų žmogiškumas. Bet kokio kairumo negatyvus siekis 
  noras priešintis iškreiptoms galios institucijoms. Pozityvus  prisidėti
  kuriant tokią socialinę tvarką, kurioje būtų kiek įmanoma mažiau
  bereikalingos ir / ar beprasmės kančios, tvarką, kuri būtų grįsta bendrojo
  gėrio struktūromis bei institucijomis ir kur klestintį bei pasiturintį
  gyvenimą gyventų ne keli laimingieji, bet kiek įmanoma daugiau žmonių. Pozityvi
  laisvė  laisvė išreikšti savo talentus ir sugebėjimus, laisvė, kuri
  neįmanoma be tam tikrų socialinių, ekonominių ar psichologinių resursų  man,
  kaip kairiajam, yra esminė. Andriui: Kas, Jūsų manymu, yra Filosofas iš didžiosios
  raidės (visų laikų ir erdvių)? Kokį lietuvių filosofą laikytumėte iškiliausiu? A.
  B. Daug yra iškilių
  filosofų  Wittgensteinas, Aristotelis, Marxas, MacIntyreas, Nietzsche. Labiausiai imponuojantis lietuviškas
  filosofas man yra Emmanuelis Levinas.  
 Ohoho: Koks, filosofiniu požiūriu, didžiausias
  pavojus Lietuvai? A.
  B. Įtakingų ir apie save
  labai gerai galvojančių lietuvių siaurakatiškumas. Tarp žemės
  ir dangaus: kuris politinės
  filosofijos atstovas (bet kurio laikotarpio), Jūsų manymu, yra mažiausiai
  nutolęs nuo realaus žmonių gyvenimo būdo ir todėl jo mintys yra aktualios ne
  tik teorijoje, bet ir praktikoje? A.
  B. Didžiulę įtaką man
  padarė Alasdair MacIntyreo
  filosofija kaip tik dėl to, kad sugebėjo kalbėti apie labai sudėtingus
  dalykus paprastai ir praktiškai: kas yra moralė, kokia filosofijos prasmė, ką
  reiškia žmogiškas klestėjimas, koks racionalumo ir teisingumo santykis, kaip
  yra įmanomas tikėjimas ir t.t. After Virtue, Dependent Rational Animals ar
  The Tasks of Philosophy yra tos filosofinės knygos, kurios yra
  reikšmingos ne tik filosofiškai, bet ir praktiškai. Be to, man visada imponavo
  MacIntyreo tezė, kad jei žmonių tikėjimo / mąstymo
  sistemose yra vienas kitam logiškai prieštaraujančių teiginių / įsitikinimų,
  tai tokie žmonės progai pasitaikius elgsis bet kaip ir teigs bet ką. O tai,
  išskirtiniais atvejais, gali būti pavojinga. Kaip tik todėl man nepriimtinas sartriškas (ar koks kitoks) egzistencializmas, nes
  egzistencialistinis autentiškos laisvės kaip arbitralaus
  pasirinkimo supratimas atsieja logiško mąstymo išgrynintus moralinius
  įsitikinimus nuo veiksmo ir praktikos (arba tiksliau, negrindžia veiksmo ir
  praktikos tokiu mąstymu).          Aristotelikė: Kadangi praktinė filosofija neišvengia bent implicitiškos
  prielaidos apie žmogaus prigimtį, noriu paklausti, kaip manote, kas yra
  žmogus? Įtarčiau, kad Jums galėtų būti artima aristotelinė žmogiškosios specifikos samprata, kuri leidžia apibrėžti
  asmenį bendrijos terminais, taigi ir į šiandienos politinį / pilietinį
  gyvenimą sugrąžinti moralę? Ar klystu? A.
  B. Tai svarbus klausimas.
  Taip, Aristotelio žmogaus samprata, kuri, beje, bent iš dalies buvo būdinga
  ir Marxui, yra man priimtiniausia.
  Aristotelis buvo teisus, teigdamas, kad žmogaus prigimtis turi būti
  suprantama teleologiškai. Šia prasme aš pritariu MacIntyreo filosofinei tezei, kad modernios moralės ir /
  ar politinės filosofijos klaida buvo ta, kad ji paneigė aristotelišką
  teleologiją. Kaip reikėtų ją suprasti? Pirmoje Politikos knygoje Aristotelis, kalbėdamas apie
  politinę bendruomenę, teigia, kad telos (tikslas) atsiskleidžia egzistencijos
  pabaigoje ir tai, kad savo prigimties aktualizavimas (išreiškimas) yra
  didžiausias gėris: paskirtis, arba tikslas, yra tai, kas geriausia, o sau
  pakankamumas ir yra tikslas ir tai, kas geriausia (1253b). Taigi žmogaus
  prigimtis atsiskleidžia tik gyvenant politiškai, t.y. politinėje
  bendruomenėje (beje, politinę bendruomenę aš suprantu labai plačiai,
  pavyzdžiui, bažnyčia man taip pat yra politinė bendruomenė), nes pavienis
  žmogus nėra ir negali būti savaime pakankamas. Svarbu tai, kad žmogaus
  prigimtis kaip telos gali būti pilnai realizuota tik tokioje
  politinėje bendruomenėje, kuri yra grįsta bendrojo gėrio struktūromis arba
  tuo, ką Aristotelis įvardina kaip gerą politinę bendruomenę (t.y. tokioje
  valstybėje, kurios konstitucinė sąranga ir įstatymai yra grįsti teisingumo,
  saiko, išminties, pagarbos kiekvienam piliečiui principais ar dorybėmis).
  Žodžiu, žmogaus prigimtis yra esmiškai sociali, todėl mano, kaip individo,
  klestėjimas (kurį šia prasme suprantu aristoteliškai,
  t.y. kaip savo siekiamų žmogiškų tikslų arba tiesiog gėrio (good) realizavimą) yra įmanomas tik kartu su kitais. Šia
  prasme man yra nepriimtina liberalizmo (klasikinio, neoliberalaus
  ar kokio kitokio) individo kaip autonomiško,
  moraliai savaime pakankamo samprata ir jo suponuojama minimalistinė socialinė
  ontologija (žr. į G.G. klausimo
  atsakymą). Bet tai nereiškia, kad atmetu individualumo principą, kuris yra itin
  svarbus aristoteliškai socialinei ontologijai ir
  moralei (šia prasme jokio buko sovietinio tipo kolektyvizmo niekada neteigiau
  ir neteigiu). Kaip tik akcentuojant bendrąjį gėrį (kurį suprantu kaip bendruomenės narių
  davimo ir gavimo socialiniais tinklais sukurtas gero gyvenimo sąlygas
  bei socialinių struktūrų visumą, be kurių tiek pavienio, tiek visos
  bendruomenės klestėjimas būtų neįmanomas), galima išvengti moderniai
  politinei minčiai būdingos įsisenėjusios ir visiškai neproduktyvios egoizmo
  ir altruizmo perskyros. Kaip tik čia slypi rinkos fundamentalistų iki skausmo
  banalūs teiginiai, kad ekonomika reikalauja mus elgtis egoistiškai, o savo
  privačiuose gyvenimuose esame pašaukti elgtis altruistiškai  kartkartėmis
  duoti vargstančiai senutei, neįgaliam alkoholikui ar vienišai motinai. Toks
  diskursas mane erzina, nes įteisina ir pateisina rinkos kapitalizmo
  generuojamus nelygius galios santykius, apeliuojant
  į savanorišką verslo socialinę atsakomybę ar kitus patronuojančią labdarą
  (beje, tai sakydamas neteigiu, kad labdara ar kita karitatyvinė
  veikla yra blogai).     Jonas: Kuo šiandien toks svarbus Aristotelis? Ar
  tikrai jo tradicija šiandien gali būti reali alternatyva? Kodėl? A.
  B. Manau, kad į tai bent
  iš dalies jau atsakiau. Taip, tikiu, kad ši tradicija gali būti alternatyva,
  nes pateikia, mano nuomone, labiausiai įtikinančią praktinio racionalumo bei
  socialinės ontologijos sampratą. Man nepriimtina Zenono Norkaus, tikrai
  fantastiško Lietuvos akademiko, taip mėgstama weberiška
  (o iš tikrųjų nietzscheiška) racionalumo samprata. Tikiu,
  kad Aristotelio normatyvinė teorija (bent jau jos dalis) gali iš esmės
  prisidėti kuriant postmodernios visuomenės alternatyvią socioekonominę
  tvarką. Bet tai, žinoma, ̶ būsimų teorinių pastangų reikalas.      Pilietė: Koks Jūsų požiūris į revoliucijas, maištus,
  kraštutines protesto akcijas? Ar manote, kad tai priimtinas būdas siekti
  pokyčių ir reikšti savo valią, būti pilietiškai aktyviems? A.
  B. 99% esu pacifistas,
  todėl prievarta grįstų politinių strategijų (ar tai būtų karinis perversmas
  ar kruvina revoliucija) aš nepripažįstu (likęs 1% nepacifizmo
  reiškia tai, jog, jei kas nors grasintų mano ar mano šeimos gyvybei, aš
  stočiau ją ginti). Tikiu demokratinėmis priemonėmis, tarp kurių yra
  įvairiausios protesto formos  nuo visuotinio streiko iki pasyvaus masinio
  pasipriešinimo.   Lina: Kokius klausimus nagrinėjate šiuo metu? A.
  B. Prasmės struktūras,
  kurios padėtų atsakyti į Alberto Camus ir kitų egzistencialistų
  keliamus teisingus klausimus, į kuriuos jie pateikė tokius nevykusius
  filosofinius atsakymus. Bet tai galbūt viso gyvenimo projektas...        Kęstas: Ką ir kodėl pavadintumėte savo filosofiniu,
  ideologiniu, intelektualiniu herojumi? A. B. Alasdair MacIntyreą, nes suteikė mano filosofiniams ieškojimams kryptį. Tačiau jis man nėra joks ideologinis herojus. Man visada imponavo jo gebėjimas keistis ir peržengti savo intelektualinius / filosofinius ribotumus. MacIntyreas be pagyrūniško savęs liaupsinimo padarė tai, apie ką tik kalbėjo Friedrichas Nietzsche  nuolatos sugebėjo peržengti save. Pradėjo būdamas trockistas ir krikščionis, po to tapo ateistu ir marksizmo kritiku ir galų gale transformavosi į tomistą bei giliai tikintį žmogų, kuris visgi neturi nė lašo Lietuvos katalikams filosofams būdingo konservatyvaus raugo.  |