Į svetainės "Filosofija Lietuvoje" lankytojų klausimus atsako filosofas Andrius Bielskis
Interesų sritys: Dorybių etika ir jos panaudojimo galimybės alternatyvios politinės, ekonominės bei institucinės postmodernaus pasaulio sąrangos kūrimui. Tyrimų laukas apima politinę / praktinę filosofiją, dorybių etiką, socialinę teoriją.
Autorius: Keliolikos akademinių publikacijų autorius, parašęs monografiją Towards a Post-Modern Understanding of the Political (2005, Palgrave-Macmillan).
Kita veikla: Andrius Bielskis tvirtai tiki pilietinio aktyvumo galia ir gyvybinga pilietine visuomene, todėl pats yra neabejingas politiniams bei socialiniams mūsų gyvenimo aspektams. Jis yra vienas iš judėjimo Naujoji kairė 95 įkūrėjų, politikos apžvalgininkas, rašantis į delfi.lt, alfa.lt, Atgimimą. Vienas iš NGO DEMOS Kritinės minties instituto įkūrėjų bei valdybos narių. Taip pat prisidėjo kuriant International Society for MacIntyrean Philosophy draugiją, kuri siekia skleisti žymaus filosofo Alasdair MacIntyreo idėjas.
Adorno: Kaip ir kiekvieno filosofo, norėtųsi paklausti: kas yra filosofija? A.
B. Nenoriu skambėti
banaliai, tačiau man filosofija yra tai, ką byloja šio žodžio etimologija,
meilė išminčiai. Tai noras ir sugebėjimas į pasaulį, žmonių santykius, žmogų
ar visuomenę žvelgti giliau nei siūlo mokyklų ar universitetų vadovėliai. Tai
bandymas išsiveržti iš ready made
atsakymų. Šia prasme, filosofija nėra praktiškai naudinga ji greičiau
apsunkina gyvenimą. Man asmeniškai filosofija visada buvo reikšminga tiek, kiek
ji sugeba kelti gyvenimo prasmės klausimą. Sistemiškas
siekis atsakyti į šį klausimą ir būtų vienas iš svarbiausių filosofijos
uždavinių. E.: Ar Jums neatrodo, kad filosofija yra
pakankamai susikompromitavusi, o ją pačią reikėtų vertinti kaip savotišką
intelektualinę mitologiją? Ačiū. A.
B. Ne, tikrai neatrodo.
Man atrodo greičiau priešingai tai pasaulis yra susikompromitavęs, o ne
filosofija. Tačiau sutinku, kad filosofija, arba bent jau akademinė
filosofija, t.y. tokia filosofija, kurią aptinkame JAV ar Europos
universitetuose, prarado savo gyvybingumą ir reikšmingumą kalbėti taip, kaip
ji galbūt kalbėjo anksčiau suprantamai, prieinamai, įtikinamai. Kai
filosofija tampa hermetiška, t.y. dar viena akademinė disciplina, turinti išsilavinusiam žmogui sunkiai įkandamą
specifinį žargoną, ji tampa nereikšminga. Tad didžiausias iššūkis šiandienos
filosofijai sugebėti suderinti specifinį disciplinos žargoną su gebėjimu
įtikinamai ir aiškiai formuluoti esminius žmogaus būties klausimus, o sykiu
pateikti įtikinamus atsakymus į šiuos klausimus, kuriuos pasitelkus, būtų galima
keisti susikompromitavusį pasaulį. Leleina: Filosofui ir filosofijai apskritai būdinga į viską (reiškinius,
įvykius...) žvelgti abstrahuojant ir iš šalies. Ar yra tuomet prasmės
tituluojamiems filosofais vertinti ir aptarinėti tai, kas vyksta šiandien?
Pavyzdžiui, aptarinėti politiką? A.
B. Šimtą kartų taip!
Filosofija yra dalis to, kas angliškai vadinama rational enquiry. Bet kokiam mąstymui galimybė abstrahuotis yra esminė. Filosofija,
vien kaip akademinė disciplina, t.y. lavinanti žmonių gebėjimą kritiškai ir
logiškai mąstyti, yra naudinga kaip tik dėl abstraktaus mąstymo. Man įstrigo
vieno Lietuvos politinio filosofo mintis apie fundamentalius filosofinius
tyrimus: geros filosofinės knygos Lietuvos filosofinėje padangėje yra
reikšmingos vien tuo, kad negalvotumėme tik apie dešrą ant stalo. Filosofija
reikšminga politikai ir politinėms diskusijoms kaip tik tuo, kad moko mus
mąstyti ne tik apie dešrą ant stalo, bet ir apie principus ir idėjas. O kaip tik
taip, t.y. kaip viešas diskusijas apie principus, idėjas ir vertybes, aš
suprantu politiką. Michelis: Norėčiau paklausti, kodėl ankstesnių amžių mąstytojai galėjo sklandžiai
dėstyti savo teorijas nevartodami žodžio diskursas? A. B. Gal dėl to, kad tarp jų nebuvo Jacqueso Derrida. Gina,
studentė: Ką Jūs, kaip toks
kosmopolitiškas žmogus, siūlytumėte studentui, baigusiam filosofijos
bakalauro studijas: toliau tęsti studijas Lietuvoje, kitose šalyse ar
neskubėti ir naudotis jaunimui siūlomomis programomis? A.
B. Nelabai aišku, ką
turite omeny, minėdama jaunimui siūlomas programas. Jei tik yra galimybė
pastudijuoti filosofiją ar ką kitą užsienio universitetuose, tai būtinai
reikia ir daryti. Tai atvers visai kitokį požiūrį į studijas, kartu bus puiki
gyvenimiška patirtis, jau nekalbant apie žmones ir draugus, kuriuos
sutiksite.
Dagas: Ar įmanoma tapti geru (atlaikančiu
konkurenciją) filosofijos specialistu nepastudijavus Europoje ar Amerikoje?
Ką galėtumėte patarti šiuo klausimu filosofijos magistrantui? A.
B. Gal ir įmanoma, tačiau
tai bus kur kas lengviau padaryti, jei būsite studijavęs ir patyręs
filosofijos studijas ir svetur, ypač geriausiuose JAV ar Vakarų Europos
universitetuose. Studijos šiuose universitetuose visuomet yra sveikintinas
reikalas.
Rupūžgalvis: Kokias 5 filosofijos knygas išskirtumėte kaip, Jūsų nuomone, visų laikų
geriausias? A.
B. Platono Valstybė,
Aristotelio Nikomacho Etika ir Metafizika (jas
reikia skaityti kartu), Henri Bergsono Du moralės ir religijos šaltiniai, Emmanuelio Levino Totalybė ir
begalybė ir Alasdair MacIntyreo
Priklausomi racionalūs gyvūnai. Bet, žinoma, yra ir daugiau... Studentas: Ar sutinkate, kad filosofija turėtų vengti
vartoti sąvokas, kurios nenurodo į tiesioginę juslinę duotį,
pvz., Dievas, klasių kova, kapitalas, valstybė. Ar priešingu atveju
ji netampa ideologinių fantomų įkaite? A.
B. Ne, nesutinku. Tai yra
nepavykusio filosofinio projekto arba bent jau abejotinos filosofinės
tradicijos nuostata, kuri man yra visiškai nepriimtina. Svarbu yra naudoti
sąvokas griežtai bei aiškiai jas apibrėžiant, tačiau be tokių sąvokų kaip Dievas,
kapitalas ar valstybė nebūtų įmanomos informatyvios, praktiškai
reikšmingos ir analitiškai pagrįstos filosofinės diskusijos. Be to, šios
sąvokos (bent jau valstybė ir kapitalas) buvo ne kartą analitiškai apibrėžtos (kad ir Maxo Weberio, Adamo Smitho ar Karlo Marxo). Priešingai, bandydama empiriškai
išgryninti sąvokas bei išguiti bet kokią holistišką
pastangą mąstyti apie Dievą, visuomenę ar valstybę kaip tokią, filosofija
gali virsti petit-bourgeois ideologija, kuri nieko daugiau negali
tik analizuoti ir teigti status quo.
Antanas: Kaip vertinate Noamo
Chomskyio anarchizmo idėjas? Kokį vaidmenį jos užima
politinėje filosofijoje, kokia jų reikšmė dabar? A.
B. Tik teigiamai. Noamo Chomskyio politinėje
mintyje man labiau būtų priimtinas ne tiek
anarchizmo, kiek libertaristinio
(individualistinio) socializmo akcentavimas. Bet suprantu, kad tai tik
sąvokos ir susitarimo reikalas. Man imponuoja Chomskyio
JAV imperializmo ir neoliberalaus kapitalizmo
kritika, jo angažavimasis darbo judėjimui, solidarizavimasis su eiliniais
dirbančiais žmonėmis, požiūris į
sąmonėjimo procesą bei paprastų žmonių švietimą ir / ar savišvietą. Be to,
man imponuoja Chomskyio intelektualo samprata,
kuri skatina filosofus ar sunkiojo kalibro teoretikus angažuotis
socialinei kritikai ir socialiniam veiksmui. JAV esu sutikęs ir bendravęs su
panašiai mąstančiu filosofu Indianos universiteto
profesoriumi Miltonu Fisku,
žmogumi, kuris yra ne tik įtakingas filosofas ir teoretikas, bet ir socialiai
angažuotas pilietis, netingėjęs šimtus kartų keltis 6 valandą ryto, kad
galėtų dalinti profsąjungų lankstinukus į darbą fabrike einantiems darbininkams.
Noamas Chomskyis atrodo
kaip toks žmogus, kuris ne tik kalba apie kapitalizme funkcionuojančios
liberalios demokratijos demokratijos deficitą, bet
ir kaip žmogus, pasiryžęs prisidėti prie socialinio veiksmo keičiant šią
sistemą. Jei alternatyvių pilietinių bendruomenių bei demokratinių santykių
ekonomikoje propagavimas, viena vertus, bei valstybės ir oligarchinio
kapitalizmo simbiozės kritika, kita vertus, reiškia anarchizmą, tuomet aš
taip pat esu anarchistas. G.G.: Ar sutiktumėte, kad šiuo metu neoliberalizmo diskursas paremtas nuosekliau išplėtota ir
taupesne socialine ontologija (neoklasikine ekonomikos, formalia veiksmo
teorija), kuri leidžia tvirčiau pagrįsti politinius siūlymus ir formuoti
normatyvinius lūkesčius visuomenėje. O dabartinė postruktūralistinė
(išeitų, ir pomarksistinė) kairė, atrodo, nebeturi
savarankiškos ontologijos, politinės teorijos ar politinės filosofijos, o tik
diskursų, kilme siejamų su marksizmu, spektrą? Jei taip, ar tai, Jūsų
vertinimu, trūkumas, o gal privalumas? Visgi ar ne dėl to Lietuvos kairė (NK 95) pabrėžtinai apsiriboja kultūrinės opozicijos
vieta, politinę poziciją palikdama neoliberalizmui?
Kita vertus, gal šiuolaikinės kairės politinė (-s) teorija (-os) tiesiog menkai žinomos Lietuvoje? Juolab kad kairė mūsuose vis dar siejama su Rusijos komunizmu (bolševizmu)?
Kaip, beje, vertinate požiūrį, kad komunizmas (komunistų partijos ir
ideologijos) nusikalstamas ir turi būti uždraustas kaip ir nacizmas? A.
B. Geras klausimas.
Manau, kad tai yra trūkumas, o ne privalumas. Kalbant apie teorijos ir
praktikos santykių problemą, esu linkęs remtis Alasdair
MacIntyreo pozicija. Teorija ir filosofiniai
ieškojimai yra reikšmingi kaip tik praktiškai, ypač jie yra reikšmingi
tuomet, kai kalba eina apie moralės prigimtį ir sampratą. Viena iš After Virtue minčių yra ta, kad šiandien gyvename
moralės (arba normatyvinių principų) praradimo situacijoje kaip tik
dėl filosofinių, pirmiausia Apšvietos filosofų,
klaidų, kurie nesugebėjo pateikti įtikinamo ir racionaliai pagrįsto filosofinio
atsakymo į klausimus, kas ir kokia turėtų būti moralė. Visiškai sutinku, kad neoliberalizmo (ar apskritai klasikinio liberalizmo)
socialinė ontologija yra minimalistinė, taupesnė, primityvesnė ir
paprastesnė, todėl tokia gyvybinga praktikoje. Ar ji yra nuoseklesnė ir
teisingesnė? Stipriai tuo abejoju. Adamo Smitho, Thomaso Hobbeso, Johno Nasho ar kitų žmogaus prigimties samprata ir socialinė
ontologija man yra nepriimtinos: aš nemanau, kad žmonės iš prigimties yra į
save susitelkę atomizuoti individai, kurių vienintelis tikslas ne tik maksimizuoti
savo preferencijas ir / ar subjektyviai suprastą naudą, bet, progai
pasitaikius, išduoti vienam kitą tam, kad riboti resursai atitektų tau
vienam. Racionalaus pasirinkimo teorija ar / ir žaidimo teorija,
akcentuojanti kalinio dilemą kaip praktinio racionalumo išeitinę poziciją,
man yra nepriimtina kaip tik dėl to, kad aš vadovaujuosi aristoteliška
žmogaus politiškumą akcentuojančia socialine ontologija. Socialiniai
saitai, gavimo ir davimo tinklai, bendrojo gėrio struktūros bei socialinės
praktikos yra esminės žmogaus būčiai ne tik dėl to, kad be jų neįmanomas
žmogaus (tiek individualus, tiek kolektyvinis) klestėjimas, bet ir dėl to, jog
be jų neįmanomas tampa ir praktinis racionalumas. Štai kodėl kairės
politiniam projektui kritinė socialinė teorija yra tokia reikšminga, nes kaip
tik normatyvinės teorijos impotencija, besireiškianti per neretai tarpusavyje
konfliktuojančių ir prieštaraujančių diskursų mirgėjimą, įgalina neoliberalizmo dominavimą teorijoje ir praktikoje. NK95 supranta politiką būtent kaip
alternatyvių idėjų, vertybių ir principų sklaidą, t.y. panašiai kaip politiką
suprato kairieji hegelininkai XIX
a. Vokietijoje. Šia prasme tai nėra tik post-struktūralizmo
įtaka, nepaisant to, kad jis yra itin reikšmingas kai kuriems NK nariams. Ryškios skirties tarp politikos ir kultūros
aš nematau. Greičiau vadovaujuosi principu, kad šviečiamoji veikla (arba
savišvieta / žmonių sąmonėjimas) yra reikšminga kaip tik dėl to, kad pokyčiai
politinėje praktikoje yra neįmanomi be žmonių mąstymo ir savivokos pokyčių. Aš esu prieš bet kokią beprasmę cenzūrą, net jei kalba eina apie nacių simbolikos viešą demonstravimą ar jų ideologijos draudimą. Lygiai taip pat aš esu prieš sovietinės simbolikos viešinimo draudimą. Ideologijas drausti beprasmiška, smerkiami gali ir turi būti nusikaltimai žmonijai, ar tai būtų Stalino, Hitlerio, Lenino ar Mussolinio. Universalistas: Kuo tokia perspektyvi globalėjančiame
pasaulyje dorybių etika? Juk atrodytų, mums reikia susišnekėti su kuo skirtingiausiais žmonėmis, taigi galbūt reikalinga kuo
universalesnė teorija? Ar Jūs palaikote tokią pozicija tik dėl to, kad būtina
atsvara dominuojančiai linijai, kad nenuslystume į kraštutinumus? Betgi ar
Jums kraštutinumai nėra prie širdies? Jūs ne radikalas (tai šiokia tokia
provokacija)? A.
B. Dorybių etika, ypač
taip, kaip ji buvo / yra plėtojama Sokrato, Aristotelio, Tomo Akviniečio, Alasdair MacIntyreo ar Marthos Nussbaum, nėra lokali,
provinciali ar apribota tam tikros. vietinės kultūros kaip dažnai yra neteisingai
manoma. Taip, Aristotelis antroje Nikomacho
etikos knygoje teigia, kad dorybės
prigimtis yra įprotis ir tradicija, tačiau tai nereiškia, kad visos kultūros,
poliai ar tradicijos yra lygiavertės ar vienodai girtinos. Kultūra ir
moralinė tradicija yra reikšminga dorybių etikai panašiai kaip prietaro
samprata yra reikšminga H. G. Gadamerio
hermeneutikai kaip tai, kas įgalina moralę ir supratimą. T.y. be kultūrinės
tradicijos (autoriteto) ir prietaro nei moralė, nei supratimas yra neįmanomi.
Tačiau tai nereiškia, kad tam tikras konkretus autoritetas, tam tikra konkreti
moralinė tradicija ar tam tikra konkreti išankstinė nuomonė (prietaras) yra
savaime pozityvi ir sveikintina. Kaip kai kurie prietarai gali ne skatinti
mūsų supratimą, bet jam trukdyti, taip ir kai kurios moralinės tradicijos ir
kultūros gali ne palengvinti, bet apsunkinti žmonių klestėjimą. Labai dažnai konkreti
kultūrinė tradicija / praktika ne įgalina, bet luošina mus. Štai kodėl, pvz.,
Martha Nussbaum gali teigti,
kad jaunų moterų apipjaustymo praktika tam tikrose Afrikos gentyse yra
moraliai smerktina nepriklausomai nuo to, ar tų genčių moterys su tuo subjektyviai
sutinka ir to nori, ar ne. Larso von Triero Manderlay juodaodžiai
patys, savo noru, save įkalina ir pavergia, bet tai nereiškia, kad jie dėl to
tampa klestinčiais individais. Tad dorybių etika, nepaisant to, jog
akcentuoja konkrečių moralinių kultūrų ir tradicijų svarbą, turi pakankamai
stiprų universalistinį elementą (žinoma, jis nėra kantiškas). Be to, aristoteliška
dorybių etika teigia, jog konkrečių kultūrinių ir ribojančių moralinių
praktikų transcendavimas yra ne tik galimas, bet ir
būtinas. Kaip tik šioje vietoje aš matau revoliucinį (t.y. emancipuojantį), o ne konservatyvų dorybių etikos
užtaisą. Žodžiu, dorybių etika nesuponuoja provincialaus, uždaro ir
konservatyvaus komunitarizmo. Studentas: Jūs, kaip suprantu, esate kairysis. O kas
yra kairysis? Kokie jo negatyvūs siekiai? Kokie pozityvūs? Ką manote apie
pozityviąją laisvę? A.
B. Kairumas man reiškia
angažavimąsi socialiniam teisingumui bei pasiryžimą solidarizuotis su tais,
kurie yra marginalizuoti ir / ar mažiau
privilegijuoti. To reikalauja sąžinė, socialinis ir kultūrinis jautrumas bei išsilavinimas.
To taip pat reikalauja mūsų žmogiškumas. Bet kokio kairumo negatyvus siekis
noras priešintis iškreiptoms galios institucijoms. Pozityvus prisidėti
kuriant tokią socialinę tvarką, kurioje būtų kiek įmanoma mažiau
bereikalingos ir / ar beprasmės kančios, tvarką, kuri būtų grįsta bendrojo
gėrio struktūromis bei institucijomis ir kur klestintį bei pasiturintį
gyvenimą gyventų ne keli laimingieji, bet kiek įmanoma daugiau žmonių. Pozityvi
laisvė laisvė išreikšti savo talentus ir sugebėjimus, laisvė, kuri
neįmanoma be tam tikrų socialinių, ekonominių ar psichologinių resursų man,
kaip kairiajam, yra esminė. Andriui: Kas, Jūsų manymu, yra Filosofas iš didžiosios
raidės (visų laikų ir erdvių)? Kokį lietuvių filosofą laikytumėte iškiliausiu? A.
B. Daug yra iškilių
filosofų Wittgensteinas, Aristotelis, Marxas, MacIntyreas, Nietzsche. Labiausiai imponuojantis lietuviškas
filosofas man yra Emmanuelis Levinas.
Ohoho: Koks, filosofiniu požiūriu, didžiausias
pavojus Lietuvai? A.
B. Įtakingų ir apie save
labai gerai galvojančių lietuvių siaurakatiškumas. Tarp žemės
ir dangaus: kuris politinės
filosofijos atstovas (bet kurio laikotarpio), Jūsų manymu, yra mažiausiai
nutolęs nuo realaus žmonių gyvenimo būdo ir todėl jo mintys yra aktualios ne
tik teorijoje, bet ir praktikoje? A.
B. Didžiulę įtaką man
padarė Alasdair MacIntyreo
filosofija kaip tik dėl to, kad sugebėjo kalbėti apie labai sudėtingus
dalykus paprastai ir praktiškai: kas yra moralė, kokia filosofijos prasmė, ką
reiškia žmogiškas klestėjimas, koks racionalumo ir teisingumo santykis, kaip
yra įmanomas tikėjimas ir t.t. After Virtue, Dependent Rational Animals ar
The Tasks of Philosophy yra tos filosofinės knygos, kurios yra
reikšmingos ne tik filosofiškai, bet ir praktiškai. Be to, man visada imponavo
MacIntyreo tezė, kad jei žmonių tikėjimo / mąstymo
sistemose yra vienas kitam logiškai prieštaraujančių teiginių / įsitikinimų,
tai tokie žmonės progai pasitaikius elgsis bet kaip ir teigs bet ką. O tai,
išskirtiniais atvejais, gali būti pavojinga. Kaip tik todėl man nepriimtinas sartriškas (ar koks kitoks) egzistencializmas, nes
egzistencialistinis autentiškos laisvės kaip arbitralaus
pasirinkimo supratimas atsieja logiško mąstymo išgrynintus moralinius
įsitikinimus nuo veiksmo ir praktikos (arba tiksliau, negrindžia veiksmo ir
praktikos tokiu mąstymu). Aristotelikė: Kadangi praktinė filosofija neišvengia bent implicitiškos
prielaidos apie žmogaus prigimtį, noriu paklausti, kaip manote, kas yra
žmogus? Įtarčiau, kad Jums galėtų būti artima aristotelinė žmogiškosios specifikos samprata, kuri leidžia apibrėžti
asmenį bendrijos terminais, taigi ir į šiandienos politinį / pilietinį
gyvenimą sugrąžinti moralę? Ar klystu? A.
B. Tai svarbus klausimas.
Taip, Aristotelio žmogaus samprata, kuri, beje, bent iš dalies buvo būdinga
ir Marxui, yra man priimtiniausia.
Aristotelis buvo teisus, teigdamas, kad žmogaus prigimtis turi būti
suprantama teleologiškai. Šia prasme aš pritariu MacIntyreo filosofinei tezei, kad modernios moralės ir /
ar politinės filosofijos klaida buvo ta, kad ji paneigė aristotelišką
teleologiją. Kaip reikėtų ją suprasti? Pirmoje Politikos knygoje Aristotelis, kalbėdamas apie
politinę bendruomenę, teigia, kad telos (tikslas) atsiskleidžia egzistencijos
pabaigoje ir tai, kad savo prigimties aktualizavimas (išreiškimas) yra
didžiausias gėris: paskirtis, arba tikslas, yra tai, kas geriausia, o sau
pakankamumas ir yra tikslas ir tai, kas geriausia (1253b). Taigi žmogaus
prigimtis atsiskleidžia tik gyvenant politiškai, t.y. politinėje
bendruomenėje (beje, politinę bendruomenę aš suprantu labai plačiai,
pavyzdžiui, bažnyčia man taip pat yra politinė bendruomenė), nes pavienis
žmogus nėra ir negali būti savaime pakankamas. Svarbu tai, kad žmogaus
prigimtis kaip telos gali būti pilnai realizuota tik tokioje
politinėje bendruomenėje, kuri yra grįsta bendrojo gėrio struktūromis arba
tuo, ką Aristotelis įvardina kaip gerą politinę bendruomenę (t.y. tokioje
valstybėje, kurios konstitucinė sąranga ir įstatymai yra grįsti teisingumo,
saiko, išminties, pagarbos kiekvienam piliečiui principais ar dorybėmis).
Žodžiu, žmogaus prigimtis yra esmiškai sociali, todėl mano, kaip individo,
klestėjimas (kurį šia prasme suprantu aristoteliškai,
t.y. kaip savo siekiamų žmogiškų tikslų arba tiesiog gėrio (good) realizavimą) yra įmanomas tik kartu su kitais. Šia
prasme man yra nepriimtina liberalizmo (klasikinio, neoliberalaus
ar kokio kitokio) individo kaip autonomiško,
moraliai savaime pakankamo samprata ir jo suponuojama minimalistinė socialinė
ontologija (žr. į G.G. klausimo
atsakymą). Bet tai nereiškia, kad atmetu individualumo principą, kuris yra itin
svarbus aristoteliškai socialinei ontologijai ir
moralei (šia prasme jokio buko sovietinio tipo kolektyvizmo niekada neteigiau
ir neteigiu). Kaip tik akcentuojant bendrąjį gėrį (kurį suprantu kaip bendruomenės narių
davimo ir gavimo socialiniais tinklais sukurtas gero gyvenimo sąlygas
bei socialinių struktūrų visumą, be kurių tiek pavienio, tiek visos
bendruomenės klestėjimas būtų neįmanomas), galima išvengti moderniai
politinei minčiai būdingos įsisenėjusios ir visiškai neproduktyvios egoizmo
ir altruizmo perskyros. Kaip tik čia slypi rinkos fundamentalistų iki skausmo
banalūs teiginiai, kad ekonomika reikalauja mus elgtis egoistiškai, o savo
privačiuose gyvenimuose esame pašaukti elgtis altruistiškai kartkartėmis
duoti vargstančiai senutei, neįgaliam alkoholikui ar vienišai motinai. Toks
diskursas mane erzina, nes įteisina ir pateisina rinkos kapitalizmo
generuojamus nelygius galios santykius, apeliuojant
į savanorišką verslo socialinę atsakomybę ar kitus patronuojančią labdarą
(beje, tai sakydamas neteigiu, kad labdara ar kita karitatyvinė
veikla yra blogai). Jonas: Kuo šiandien toks svarbus Aristotelis? Ar
tikrai jo tradicija šiandien gali būti reali alternatyva? Kodėl? A.
B. Manau, kad į tai bent
iš dalies jau atsakiau. Taip, tikiu, kad ši tradicija gali būti alternatyva,
nes pateikia, mano nuomone, labiausiai įtikinančią praktinio racionalumo bei
socialinės ontologijos sampratą. Man nepriimtina Zenono Norkaus, tikrai
fantastiško Lietuvos akademiko, taip mėgstama weberiška
(o iš tikrųjų nietzscheiška) racionalumo samprata. Tikiu,
kad Aristotelio normatyvinė teorija (bent jau jos dalis) gali iš esmės
prisidėti kuriant postmodernios visuomenės alternatyvią socioekonominę
tvarką. Bet tai, žinoma, ̶ būsimų teorinių pastangų reikalas. Pilietė: Koks Jūsų požiūris į revoliucijas, maištus,
kraštutines protesto akcijas? Ar manote, kad tai priimtinas būdas siekti
pokyčių ir reikšti savo valią, būti pilietiškai aktyviems? A.
B. 99% esu pacifistas,
todėl prievarta grįstų politinių strategijų (ar tai būtų karinis perversmas
ar kruvina revoliucija) aš nepripažįstu (likęs 1% nepacifizmo
reiškia tai, jog, jei kas nors grasintų mano ar mano šeimos gyvybei, aš
stočiau ją ginti). Tikiu demokratinėmis priemonėmis, tarp kurių yra
įvairiausios protesto formos nuo visuotinio streiko iki pasyvaus masinio
pasipriešinimo. Lina: Kokius klausimus nagrinėjate šiuo metu? A.
B. Prasmės struktūras,
kurios padėtų atsakyti į Alberto Camus ir kitų egzistencialistų
keliamus teisingus klausimus, į kuriuos jie pateikė tokius nevykusius
filosofinius atsakymus. Bet tai galbūt viso gyvenimo projektas... Kęstas: Ką ir kodėl pavadintumėte savo filosofiniu,
ideologiniu, intelektualiniu herojumi? A. B. Alasdair MacIntyreą, nes suteikė mano filosofiniams ieškojimams kryptį. Tačiau jis man nėra joks ideologinis herojus. Man visada imponavo jo gebėjimas keistis ir peržengti savo intelektualinius / filosofinius ribotumus. MacIntyreas be pagyrūniško savęs liaupsinimo padarė tai, apie ką tik kalbėjo Friedrichas Nietzsche nuolatos sugebėjo peržengti save. Pradėjo būdamas trockistas ir krikščionis, po to tapo ateistu ir marksizmo kritiku ir galų gale transformavosi į tomistą bei giliai tikintį žmogų, kuris visgi neturi nė lašo Lietuvos katalikams filosofams būdingo konservatyvaus raugo. |