VILNIAUS UNIVERSITETAS
FILOSOFIJOS FAKULTETAS
FILOSOFIJOS KATEDRA
Kantiana: mąstymo tradicija tęsiasi
III kurso filosofų rašto darbai
Programos iniciatorius:
Prof. A. Jokubaitis
Programos patikėtiniai Lietuvos filosofinio atgimimo tikslams:
Studentai
Vilnius University & Company press, 2005
Turinys
Racionaliosios teologijos kritika
(Bakaitis Mantas)
Ką reiškia grynąjį
protą išplėsti praktiniu požiūriu? (Bražėnaitė
Ernesta)
Teorinės psichologijos kritika (Budrytė
Indrė)
Stebėjimo aksiomos (Būdvytis
Martynas)
Apie natūralios žmogaus proto
dialektikos galutinį tikslą (Mackevičiūtė Miglė)
Racionaliosios kosmologijos kritika
(Siliūnaitė Sigita)
Apie grynojo proto idėjų
reguliatyvųjį taikymą (Stasiulis Nerijus)
Sielos nemirtingumas kaip praktinio proto
postulatas (Straukaitė Ieva)
Dievo buvimas kaip praktinio proto postulatas
(Valentaitė Agnė)
Keista rašyti žodžius,
pradėsiančius naują „Kantianą“.
Juos skiriu pirmiausia savo kolegoms kaip savotišką patirtį,
įprasminančią mūsų drauge praleistą laiką Kanto
seminarų metu ir, žinoma, profesoriui A. Jokubaičiui
– žmogui, suteikusiam formą ir kryptį mūsų mintims
audringose 2005-ųjų metų diskusijose.
Aš jums visiems labai dėkinga. Šie įvadiniai žodžiai skiriami taip
pat jauniesiems kolegoms: nepamirškite, jūs galite būti geresni už
mus.
Nesu turėjusi
patikimesnio vedlio filosofijoje už Kantą. Ir sąžiningesnio.
Svaiginanti mąstymo galia, laisvė ir protas įprasmina
žmogų. Mes esame valdovai, suvokdami savo minties karalystės ribas.
Tai erdvi filosofija. Visada maniau, kad mūsų sielose liepsnoja
jūros, tirpsta ledynai, smėlynus gaubia beribis rūkas, o
žvaigždynų šviesa – blyškus, šaltas, veidrodinis spindėjimas - meta
šešėlius ir baimingai slepia mūsų sielų naktį. Švelni
paslaptis saisto mūsų buvimą. Mes esame šios trapios paslapties,
šventumo stebuklo liudytojai – orios būtybės, tikslai patys savaime,
nuostabios atskiros visatos, atpažįstančios viena kitą iš
neramių akių spindesio ar judesiuose sustingusio klausimo.
Įsivaizduokime
tylią naktį ir procesiją su švytinčiais deglais,
pasklidusią po visą pasaulį: tie atskiri žiburiai tamsoje ir bus
mūsų protai. Sutinku, kad ši vizija baugi. Kantas neteikia paguodos,
priešingai, jis kviečia į dvikovą su prietarais ir tamsa,
tvyrančia mūsų sielose. Tas žmogus pats yra liepsnojantis
deglas, jis moja mums ir ragina prisijungti prie pasaulio žiburių
procesijos. Nelengva rinktis, ar ne? Juk mums patinka būti
šešėlių žmonėmis, nematomais stebėtojais, maištingomis
figūromis. O gal mes norime būti Dostojevskio ivanais,
išdidžiai atsisakančiais bilieto į šviesą, nes abejojame šviesos
tikrove ir savimi pačiais? Visada buvome silpni, kodėl gi tuo
nesimėgauti? Toks žaidimas, sakysite, ir kiekvienas žaidžiame pagal savas
taisykles. Kantas jus nustebins: skaitydami ir apmąstydami jį suprasite,
kad esate tik žaidimo dalyviai. Mūsų laisvė – žaisti pagal
taisykles. Beje, tai protingiausias sprendimas, savotiškos paskališkos lažybos:
pastatę už kurią nors pusę, jūs neišvengiamai
pradėsite žaidimą. Nestatyti neįmanoma. Kanto statymas – protas.
Puikus ėjimas: jūs greitai tuo įsitikinsite. Ir ką gi jis
laimi? Save. Tokio laimėjimo aš linkėčiau sau ir jums. Taigi
dabar aš klausiu savęs ir jūsų: kuo mes norėtume būti
– nakties šešėliais, ar savimi, t.y. švytinčiais žiburiais? Klausimas
lieka atviras.
Aš gerbiu Kantą už
tikrovės gynimą. Tos tikrovės vardas – žmogaus protas. Šioje
knygoje tęsiama mąstymo tradicija kaip proto tikrovės
liudijimas.
Su pagarba
Redaktorė: Ernesta Bražėnaitė
Žmogiškasis protas, sako Kantas,
yra natūraliai linkęs tarti esant kažką, kas galėtų
būti išsamaus intelektinių sąvokų (o tai reiškia ir
sintetinio apercepcijos vienumo – M.B.) apibrėžimo pagrindas. Jis pradeda
nuo įprastinio patyrimo ir laiko pagrindu kažką, kas egzistuoja. Tai
kas atsitiktina egzistuoja tik su sąlyga, kad egzistuoja ir šito
priežastis ir tos priežasties priežastis, ir taip iki priežasties, kuri
nėra niekieno sąlyga, o tai reiškia, ji yra būtina. Tada belieka
rasti, o protas taip ir daro, sąvoką, kuri nepriklauso nuo jokios
sąlygos, kuri, beje, pati yra visa ko pakankama sąlyga, ir priskiria
jai besąlygišką egzistavimą.
Galimi tik trys Dievo buvimo
įrodymo būdai, sako Kantas: 1) Fizioteologinis,
kuris prasideda nuo patyrimo ir pagal priežastingumo dėsnius kyla
iki besąlygiškos priežasties; 2) Kosmologinis, kuris remiasi
neapibrėžtu patyrimu t.y., kokiu nors egzistavimu; 3) Ontologinis,
kuris remdamasis tik sąvokomis, daro išvadą apie aukščiausios
priežasties egzistavimą.
Kantas pradeda nuo ontologinio
įrodymo kritikos, teigdamas, kad nors patyrimas ir yra stimulas proto
siekime įsisamoninti aukščiausios esybės egzistavimo
būtinumą, vis dėlto jam vadovauja transcendentalinė
sąvoka.
Apie negalimybę
ontologiškai įrodyti Dievo buvimą
Ontologinis Dievo buvimo
įrodymas prasideda nuo aukščiausios esybės sąvokos. Kantas
sako, kad nėra sunku pateikti tokios sąvokos nominalinį
apibrėžimą – „tai yra kažkas, kieno nebuvimas negalimas“. Bet ką
tai mums pasako, klausia filosofas? Nebėra aišku, ar mes apskritai dar
galime mąstyti tokią sąvoką. Kaip gali būti, kad
kažkas, kas yra sau pakankama ir besąlygiška, rastų vietos mano
mąstyme? Juk tik dėl tam tikrų apriorinių sąlygų
įmanomas pažinimas apskritai.
Filosofas sako, kad šitas
apibrėžimas yra teiginys, kuris galioja tik sprendinių plotmėje.
Panašiai kaip trikampis būtinai turi tris kampus. Tačiau tai nieko
nepasako apie daikto egzistavimą. Tik tarus, kad yra duotas trikampis yra
būtina, kad būtų ir trys kampai. Žinoma, panaikindami
predikatą, mes patektumėme į prieštaravimą (neįmanoma,
kad būtų trikampis, bet nebūtų trijų kampų –
M.B.), tačiau, sako Kantas, mes galime panaikinti trikampį kartu
visais jo predikatais ir dėl to mes nesuklysime. (tai puikus pavyzdys
nusakyti atsitiktinumui, trikampis nebūtinai egzistuoja, sprendinyje aš
tiesiog teigiu jo galimybę – bet jis nėra būtinas. Tačiau
tai numato tam tikrą poziciją, kurioje mano žiūra jau yra
pajungta būtinumo sąlygoms – M.B.)
Analogiškai iš Dievo
sąvokos išvesti jo egzistavimą, reikštų ne ką kitą, kaip
teigti, kad jau pradinėje jo sąvokoje mes numatėme egzistavimo
predikatą, o vėliau jį pakartojome, sako Kantas. Vadinasi
teiginys, kad aukščiausia esybė egzistuoja, tegali būti
sintetinis. O sintetinis, kaip žinia yra toks teiginys, kuris priskiria objektui
predikatą išplėsdamas jo sąvoką.(Kantas tiksliai pastebi,
kad ontologiniame įrodyme yra maišomas loginis predikatas, su realiu
apibrėžimu.) Tačiau, nei Dievas yra objektas, nei būtis
(egzistavimas) yra realus predikatas. Tai yra tiesiog loginis jungtukas,
išreiškiamas žodžiu „yra“. Sakydamas „Dievas yra“ aš nepridedu jam daugiau
tikrumo, „o tik tariu subjektą patį savaime su visais jo predikatais,
būtent objektą mano sąvokos atžvilgiu“. Norėdamas tai
padaryti (išplėsti, arba apibrėžti šitą sąvoką) aš turėčiau
pasakyti, kažką daugiau, o tai jau nebūtų tas pat „yra“.
Vadinasi toks įrodymas,
sako Kantas, nors ir negalima neigti Dievo buvimo galimybės, yra
bergždžias.
Apie negalimybę
kosmologiškai įrodyti Dievo buvimą
Šis įrodymas remiasi dviem
prielaidom t.y, : 1) jei kas nors egzistuoja, tai turi egzistuoti ir
besąlygiškai būtina esybė; 2) aš egzistuoju; ir daro
išvadą, kad egzistuoja absoliučiai būtina esybė.
Šis
įrodymas iš esmės pradeda nuo patyrimo ir tuo, atrodo, skiriasi nuo
ontologinio. Tačiau empirinis įrodymo pagrindas nieko negali pasakyti
apie esybės savybes. Tad protas ima tirti vien tik sąvokas, ir
tariama, kad iš visų realiausios esybės galima daryti išvadą
apie egzistavimo absoliutų būtinumą. O tai ontologinio
įrodymo teiginys, laikomas pagrindu kosmologiniame, nors jo siekta
išvengti, nes absoliutus būtinumas yra egzistavimas, gautas vien tik iš
sąvokų. Taigi, kosmologinis įrodymas ima pagrindu patyrimą
apskritai ir todėl jis remiasi ne atskira patyrimo savybe, o grynaisiais
proto principais empirine sąmone apskritai duoto egzistavimo atžvilgiu, ir
nustoja jais vadovautis, kad remtųsi tik grynosiomis sąvokomis.
Apie fizioteologinio įrodymo negalimybę
Šis
įrodymas nuo pasaulio ypatingos sudėties, specifinės darnos ir tikslingumo
eina prie protingiausios esybės būtino egzistavimo. Jis remiasi ne
egzistavimu apskritai, kaip tai darė kosmologinis įrodymas, bet
apibrėžtu patyrimu, kas ir atveda jį prie Dievo sąvokos.
Tačiau patyrimas niekada nėra adekvatus idėjai, sako Kantas.
Tokiu atveju ji turėtų būti toje pačioje sąlygų
grandinėje, o tai reiškia, kad ji vėl reikalautų sau aiškinimo
ir t.t. Žinoma, sako mąstytojas, niekas mums nedraudžia nusitiesti
tiltą nuo apibrėžto patyrimo iki idėjos, kuri yra virš bet ko
kita, kas galima, kad „nenugrimzti į nebūties prarają“.
Tačiau vis dėlto, kada jau nebeįstengiama įrodymo
grįsti vien empiriniais argumentais, pasukama prie sąvokų t.y.,
prie ontologinio argumento.
Galiausiai
Kantas daro išvadą, kad „ontologinis įrodymas vien tik grynosiomis
proto sąvokomis yra vienintelis galimas įrodymas, tačiau jis
niekada nepagrįs teologijos. Jis gali būti tik cenzorius, nurodantis
griežtas spekuliacijos ribas, o visa kita paliekama moralės teologijai.
Iškeltas klausimas
numato du būtinos analizės reikalaujančius laukus: 1) Grynojo –
spekuliatyviojo proto transcendentalinio taikymo ribų fiksaciją
(kartu aptariant negatyvų jo taikymo momentą); 2) Praktinio proto
taikymo pozityvų aspektą. Analizė turėtų atskleisti
Kanto dorovės grindimo būdą, sintetiškai taikant
grynąjį praktinį protą.
Kantas atsakymą
į iškeltą klausimą formuluoja taip: „Kad grynąjį
pažinimą būtų galima išplėsti praktiškai, turi būti a
priori duotas <...> tikslas kaip valios objektas (aukščiausiasis
gėris – E.B.), kuris nepriklausomai nuo visų teorinių
pagrindinių teiginių valią tiesiogiai determinuojančiu
kategoriniu imperatyvu pateikiamas kaip praktiškai būtinas“. Čia
kalbama apie sintetiškai taikomą grynąjį praktinį
protą: kategoriškas privalomumas sudaro apriorinį sintetinį
teiginį dėl to, kad prie mano valios, kurią veikia jutiminiai
troškimai, prisideda dar idėja tos pačios valios, bet
priklausančios intelekto pasauliui, grynos ir pačios sau
praktinės valios, kuri, atitikdama protą, sudaro svarbiausią
sąlygą pirmajai. Panašiai kaip prie empirinio pasaulio suvokimų
prisideda intelekto sąvokos, kurios pačios savaime reiškia tik
dėsningą formą, padarydamos galimus apriorinius sintetinius
teiginius, kuriais remiasi gamtamokslinis pažinimas. Valia šiuo atveju yra
galia pasirinkti tik tai, ką protas nepriklausomai nuo polinkių
pripažįsta praktiškai būtinu, t.y. geru. Tokiu atveju moralė
būtų poelgių santykis su valios autonomija, t.y. su galimais
visuotiniais dėsniais per valios maksimas.
Suprantama, grynojo
spekuliatyviojo proto ribose laisvos valios autonomija būtų tik
idėja, neturinti objektyvaus realumo. Spekuliatyvusis protas fiksuoja savo
taikymo ribas gamtos atžvilgiu, konstatuodamas noumenų sferą kaip reguliatyvių idėjų erdvę, galimą
tik mąstyti, bet ne pažinti. Taigi noumenų sfera – negatyvi mintis
jutimų pasaulio atžvilgiu, kuri, protui sąlygojant valią,
neduoda jokių dėsnių. Noumeninė erdvė pozityvi tik tuo
vieninteliu požiūriu, kad minėtoji laisvė kaip negatyvi
spekuliatyviojo proto idėja, yra drauge susijusi su pozityvia galia ir net
su proto priežastingumu, kurį vadiname valia elgtis taip, kad veiksmų
principas atitiktų esminę protu nustatytos priežasties savybę,
t.y. maksimos kaip dėsnio visuotinumo sąlygą. Vadinasi,
laisvės idėja yra reikšminga tik kaip būtina proto prielaida
būtybės, suvokiančios savyje valią. Taigi praktiškai
taikydami protą laisvės atžvilgiu, fiksuojame protingos būtybės
veikimo dėsnių absoliutų būtinumą. Todėl
apodiktinio praktinio dėsnio dėka yra įmanomas pozityvus
noumenų galiojimas: transcendentinei (spekuliatyviai apibrėžiant -
negatyviai) noumenų sferai kaip dėsnio veikimo būtinai
sąlygai suteikiamas objektyvus realumas. Tokiu būdu spekuliatyviajam
protui galimos reguliatyvios idėjos, kartu
būdamos grynojo praktinio proto būtino objekto (aukščiausio
gėrio) įgyvendinimo galimybės pagrindais, tampa imanentinės
ir konstitutyvios. Spekuliatyvusis protas,
manipuliuodamas „neturiningomis“ reguliatyviosiomis
idėjomis kaip grynosiomis sąvokomis, neišplečia pažinimo, nes
neapibrėžia naujo objekto.
Taigi grynasis protas
praktiniu požiūriu išplečiamas tik tiek, kiek jis spekuliatyviajam
protui vien tik kategorijomis mąstyti galimą objektą padaro
objektyviai būtinu. Kitaip sakant, praktinis protas kategorijoms, kaip
minties formoms, suteikia reikšmę ir savotiškai jas užpildo būtinu
„turiniu“ – šitai pakankamai garantuoja objektas, kurį praktinis protas
neabejotinai pateikia aukščiausiojo gėrio sąvoka. Čia
svarbus yra valios ir intelekto santykis. Reikia turėti galvoje, kad tik
žmogus turi valią arba galią veikti pagal principus. Kadangi
poelgiams kildinti iš dėsnių reikia proto, tai valia yra ne kas kita,
kaip praktinis protas. Praktinio proto taikymo srityje tarp intelekto ir valios
nustatomas būtinas ryšys arba santykio sąvoka, kuriai praktinis
dėsnis suteikia objektyvų realumą. „O jei taip, tai moraliai
determinuotos valios objekto sąvokai (aukščiausiojo gėrio), o su
ja ir jos galimybėms sąlygoms – Dievo, laisvės ir nemirtingumo
idėjoms – taip pat suteikiamas realumas, bet visada tik ryšium su
moralės dėsnio vykdymu (o ne spekuliatyviu tikslu). Šitai
būtų galima pavaizduoti schematiškai:
Spekuliatyvusis protas
Praktinis protas
0 – žymi spekuliatyviojo proto pozityvaus
taikymo ribą; - ženklas žymi noumenų sferą, kaip
grynąjį negatyvumą spekuliatyvaus proto taikyme (idėjos
transcendentinės ir reguliatyvios),
neišplečiantį spekuliatyviojo proto ribų; + ženklas žymi
pozityvų noumenų galiojimą apodiktinio praktinio dėsnio
dėka (idėjos tampa imanentinėmis ir konstitutyviomis).
Iš sąvokų, kuriomis
mes mąstome sau grynąjį intelektu mąstomą
objektą, nieko daugiau nelieka kaip tik tai, ko tiesiog reikalauja
galimybė mąstyti sau moralės dėsnį, taigi – Dievo
pažinimas, bet tik praktiniu atžvilgiu. Kantas sako, kad moralės
dėsnis aukščiausiojo gėrio, kaip grynojo praktinio proto
objekto, sąvoka apibrėžia pirminės esybės, kaip
aukščiausiosios esybės, sąvoką, o to negalėjo padaryti
spekuliatyvusis protas. Taigi kategorijos, taikomos grynuoju praktiniu protu
duotam objektui, vartojamos apibrėžtai mąstyti tam, kas antjusliška, tačiau tik tiek, kiek šis mąstymas
apibrėžiamas tik tokiais predikatais, kurie būtinai priklauso
grynajam a priori duotam praktiniam tikslui ir jo galimybei ( pabraukta
mano – E.B.). Grynojo proto spekuliatyvus apribojimas ir jo praktinis
išplėtimas protui pirmiausia nustato tokį lygybės santykį,
kuriam esant jis apskritai gali būti tikslingai taikomas.
I.Kantas „Grynojo proto
kritikoje“ aptardamas grynąjį protą, išskyrė tris
transcendentalinių idėjų klases, teikiančias absoliutų
(besąlygišką) vienumą intelekto apercepcijos vienumui. Pirmoji
transcendentalinių idėjų klasė apima absoliutų
mąstančio subjekto vienumą. Taip grynasis protas teikia
idėją transcendentaliniam mokslui apie sielą (psychologia rationalis),
t.y. teorinei psichologijai.
Kadangi
transcendentalinių idėjų subjektyvus realumas remiasi
būtinu samprotavimu, tai aptarsime ir tą samprotavimų
rūšį, kuri veda prie transcendentalinės sielos idėjos.
Tokiame dialektiniame samprotavime iš transcendentalinės subjekto
sąvokos, kurioje nėra jokios įvairovės, daroma išvada apie
paties šio subjekto absoliutų vienumą (subjekto, kurio sąvokos
tokiu būdu aš visai neįgyju). Tokia dialektinė samprotavimo
išvada yra vadinama paralogizmu. Loginis paralogizmas – klaidingas savo forma
samprotavimas, nekreipiant dėmesio į turinį. Tuo tarpu mes
kalbėsime apie transcendentalinį paralogizmą, t.y.
paralogizmą, turintį transcendentalų pagrindą, kad formos
požiūriu būtų klaidingai samprotaujama. Tas pagrindas glūdi
prigimtyje, jame slypi neišvengiama, bet įveikiama iliuzija
(transcendentalinė regimybė).
Jei susidūrėme
su transcendentaline regimybe ir jos pasekme- transcendentaliniu paralogizmu,
pirmiausia aptarsime, kaip pats Kantas aiškina teorinės psichologijos
objektą ir dėl regimybės kylančius sunkumus šioje srityje.
Tuomet bus lengviau suvokti Kanto priekaištus Dekarto sielos teorijai, bei kitoms-materializmo,
idealizmo, spiritualizmo sielos sampratoms.
Kantas, teorinės psichologijos objektui tirti, ima vienintelį teorinės psichologijos tekstą: „Aš mąstau“. Šioje sąvokoje iš karto įžvelgiami tokie bruožai:
Aš, kaip mąstantis,
esu išorinių jutimų objektas (kūnas) ir vidinio jutimo objektas
(siela). Siela teorinės psichologijos objektu yra tiek, kiek galima apie
ją išsamprotauti iš sąvokos Aš pagal tai, kiek ji dalyvauja
mąstyme.
Būtent Aš yra
teorinės psichologijos objektas, kurį išskirdami vėl pateksime
į problematišką regimybę. Svarbu nepamiršti, jog mūsų analizė
vyksta grynojo proto srityje, už intelektinio pažinimo, kuris yra vienintelis
žmogui būdingas pažinimas, ribų. Peržengus grynojo intelekto ribas,
netenkame galimybės ne tik naudotis empiriniu patyrimu, bet ir negalime
naudoti kategorijų. Nes kategorijos yra skirtos pažinimui, o grynojo proto
srityje mes galime mąstyti, bet ne pažinti, galime samprotauti, bet ne
spręsti. Likę be vienintelio mums būdingo pažinimo, negalime
kalbėti apie vaizdinius, sąvokas, jų turinį. Taigi ir
sąvoką Aš (tiksliau –žodį Aš) mes galime tik
įsisąmoninti, mąstyti apie jį, bet ne pažinti.(Beje, pats
Kantas pabrėžia, kad Aš šioje temoje yra net ne sąvoka, o tik
vidinio jutimo objekto pavadinimas.)
Sunkumų taip pat sukelia
natūralus, įprastinis objekto ir subjekto santykio suvokimas. Nes
kalbant apie Aš mąstau negalime išskirti subjekto ir objekto kaip
dviejų atskirų pozicijų: subjektas Aš-apibrėžiantysis
mąstau objektą Aš-apibrėžiamąjį. Gauname
subjekto ir objekto susitapatinimą. Todėl lieka viena galimybė –
savimonė. Aš-subjektas galiu tik įsisąmoninti Aš-objektą.
Objektą Kantas siūlo įvardinti kaip transcendentalinį
minčių subjektą, kurį atpažįstame tik iš jo
minčių, nes jis yra tik sąmonė, lydinti vaizdinius ir
sąvokas. Dar vienas paaiškinimas: spręsdami apie objektą mes remiamės
vaizdiniu. O sąmonė pati savaime ( Aš-objektas ) yra ne
vaizdinys, nes neturime patyrimo, bet vaizdinio apskritai forma. Čia
grįžtame prie pačios transcendentalinių idėjų
reikšmės: sąmonė (ta vaizdinio apskritai forma) ir yra
besąlygiška sąlyga žmogaus mąstymo vienumui.
Išsiaiškinę, kad
teorinės psichologijos objektas – siela yra vidinio jutimo objektas,
kategorijų perteikimo priemonė, sąmonė, vaizdinio forma, be
turinio lyg ir įveikėme transcendentalinę regimybę. Tačiau
kaip pats Kantas pastebėjo, teorinei psichologijai pradžią duoda vien
tik suklydimas. Iki Kanto, daug mąstytojų kūrė sielos
teorijas, bandė pažinti ir tikėjo pažinę sielą. Bet jie
nesugebėjo įveikti tos neišvengiamos transcendentalinės
regimybės, o galbūt apie tokią net nesusimąstė. Kantas
imasi kritikos. Žinoma, ne kiekvienos sielos teorijos, tačiau pagrindines
iki jo teorijos padarytas klaidas aptaria.
Viena svarbiausių
iki Kanto sukurtų sielos teorijų yra Dekarto sielos samprata, vedama
iš Cogito ergo sum.
Pirmiausia Kantas sukritikuoja Dekarto pačią išvadą
„Mąstau, vadinasi egzistuoju“. Pasak Kanto, iš Aš mąstau
klaidinga yra išvesti Aš egzistuoju. Kaip jau anksčiau
aptarėme, mąstymas yra grynojo proto srityje, kurioje negalima vesti
su patyrimu susijusių sąvokų. Grynajame prote aptariama tik
patyrimo apskritai galimybė. Taigi, iš Aš mąstau išvesti
galima tik galiu egzistuoti arba galiu neegzistuoti.
Dekarto sielos samprata
taip pat yra klaidinga, nes Dekartas nepastebėjo transcendentalinės
regimybės. Jis suteikė sielai substancialumo, nemirtingumo,
paprastumo, pastovumo savybes. Šiame pranešime aptarsime pagrindines Dekarto
klaidas, neanalizuodami kiekvieno nuklydimo atskirai. Taigi, akivaizdu, kad
Dekartas teorijos apie sielą objektu ėmė ne
apibrėžiamąjį, bet apibrėžiantįjį Aš, taip sielą
suvokdamas kaip atskirą stebinį. Kaip išsiaiškinome analizuodami
Kanto teorinės psichologijos objektą, negalime šio objekto suvokti
atskirai nuo subjekto, nes tai nėra intelektinis pažinimas.
Kita ryški Dekarto
klaida yra savybių, o ypač substancialumo, priskyrimas sielai. Norint
priskirti savybes objektui, reikia naudotis kategorijomis, turėti
objektą kaip vaizdinį, t.y. pažinti. O grynajame prote pažinimas
neįmanomas, vaizdinio objektas neturi, objektas taip pat neturi turinio,
tad neįmanoma pritaikyti kategorijų. Juk teorinės psichologijos
objektas yra kategorijų taikymo priemonė ir pats negali būti
pačių kategorijų objektu.
Drąsiai galima
teigti, jog Dekartas tiesiog neįžvelgė sąvokų „pažinti“ ir
„mąstyti, įsisąmoninti“ skirtumo. Transcendentalinė regimybė
nuveda Dekartą klaidingu keliu. Kaip ir kitus mąstytojus iki Kanto.
Kantas „Grynojo proto kritikoje“ netgi apibrėžia „Viešpataujantį
paralogizmą“ metafizikoje:
„Tai, ko negalima
mąstyti kitaip, kaip subjekto, ir kas neegzistuoja kitaip, kaip subjektas,
ir yra, vadinasi, substancija.
Mąstančios
būtybės, kuri nagrinėjama tik kaip tokia, negalima mąstyti
kitaip, kaip subjekto.
Vadinasi, ji ir
egzistuoja tik kaip subjektas, t.y. kaip substancija.“[1]
Šis samprotavimas yra
klaidingas dėl to, kad abiejose premisose mąstymas imamas visai
skirtingomis reikšmėmis. Didžiojoje premisoje kalbama apie
mąstymą apskritai, mažojoje- apie savimonę. Be to, didžiojoje
premisoje įvardijami daiktai apskritai, o mažojoje premisoje subjektas yra
Aš, pati sąmonė. Aišku, kad šis populiarus metafizikoje
samprotavimas virsta paralogizmu ir suklaidina sielos teoretikus.
Kantas gan detaliai
išanalizuoja ne tik Dekarto, bet ir Mendelsono sielos
pastovumo įrodymą. Tačiau ir be gilinimosi aišku, kad jau pats
pastovumo savybės suteikimas sielai yra klaidingas. Vėl grynasis
protas neapsaugomas nuo mums įprasto intelektinio pažinimo. Kantas
kritikuoja ir materializmą, ir spiritualizmą, neaplenkdamas idealizmo
sielos teorijų, skelbdamas išvadą, kad mes jokiu būdu negalime
sužinoti ką nors apie savo sielos ypatumą jos atskiro egzistavimo
apskritai galimybės požiūriu.
Taigi, aptarus
teorinės psichologijos objektą ir radus pagrindines klaidas, kurias
padarome dėl transcendentalinės regimybės, galima pažvelgti,
kaip gi pati teorinė psichologija atrodo „Grynojo proto kritikoje“.
Teorinė psichologija yra teorinis mokslas apie sielą. Šiam mokslui
pradžią duoda vien tik suklydimas (paralogizmai), kuomet dialektinė
regimybė sąlygoja transcendentalinės idėjos
„suplakimą“ su visais atžvilgiais neapibrėžta mąstančios
būtybės apskritai sąvoka. Todėl teorinės psichologijos
paskirtis yra įrodyti su patyrimu nesusijusio žinojimo negalimybę,
t.y. apibrėžti neperžengiamas ribas intelektiniam pažinimui grynojo proto
srityje. Būtent patyrimo objektu užsiimti tik tiek, kiek jis nustoja
buvęs patyrimo objektu, nes grynajame prote gali būti analizuojamas
tik galimas patyrimas apskritai. Teorinės psichologijos objektas yra pats
subjektas- siela, tiriamas vidiniu jutimu, savimone. Vienintelis šios
disciplinos tekstas yra „Aš mąstau“. Šį mokslą sunku apsaugoti
nuo empirikos, nes net atskiras vidinės
būsenos suvokimas daro šį mokslą empiriniu. Nors pats Kantas
pastebi, kad teorinė psichologija niekada nėra grynasis mokslas:
dėl vidinio patyrimo natūraliai joje imama naudoti empirinį
principą(pvz.:subjekto- objekto sąvokos), nors joje aptariamas gali
būti tik galimas pažinimas apskritai.
Teorinei psichologijai
nubrėžus ribas mūsų pažinimui, liekame su labai menkomis žiniomis
apie sielą. Kantas siūlo nenusivilti ir teigia, kad nebūtina
atsisakyti sielos nemirtingumo ar panašių galimybių. Nes čia mes
tik apibrėžėme, kad grynasis protas apie tai negali nieko pasakyti.
Tačiau niekas nepaneigia, kaip ir neįrodo sielos pačios savaime
egzistavimo ar nemirtingumo. Tiesiog tai jau praktinio proto sritis, t.y. už
teorinės psichologijos nubrėžtų ribų mūsų
pažinimui.
Sprendimo galios
transcendentalinę doktriną sudaro du skyriai: pirmajame
nagrinėjama juslinė sąlyga, tik kuriai esant gali būti
taikomos grynosios intelektinės sąvokos, t.y. intelekto schemiškumas.
Antrasis skyrius yra bandymas dar detaliau charakterizuoti mechanizmą,
parodant, kaip kategorijos sąveikauja su jusline medžiaga. Jame
nagrinėjami sintetiniai sprendiniai, kurie a priori išplaukia iš
grynųjų intelektinių sąvokų ir a priori pagrindžia
visas objektyvias žinias, t.y. antrajame skyriuje nagrinėjami grynojo
intelekto pagrindiniai teiginiai. Sąvokų analitikoje nustatomos visos
apriorinės intelekto formos (kategorijos), o šių sąvokų
dedukcijos tikslas – paaiškinti, kaip tos apriorinės intelekto formos
taikomos pažinime. Pagrindinių teiginių analitika toliau sprendžia
šią problemą, aiškindama, kaip kategorijos taikomos apdoroti patyrimo
duomenims ir sudaryti sprendiniams.
Intelektas yra ne tik
sugebėjimas nustatyti to, kas vyksta, taisykles, bet ir pagrindinių
teiginių šaltinis, pagal kuriuos visa (kas tik gali mums reikštis kaip
objektas), būtinai paklūsta taisyklėms, nes be jų
reiškiniai niekada negalėtų teikti juos atitinkančio objekto
pažinimo. Gamtos dėsniai taip pat yra subordinuoti intelekto teiginiams.
Cituoju: „šie aukštesnieji intelekto pagrindiniai teiginiai teikia
sąvoką, kurioje glūdi sąlyga ir tarsi taisyklės apskritai
rodiklis, o patyrimas teikia atvejį, paklūstantį taisyklei“. Šie
teiginiai nuo sąvokų eina prie stebėjimo, o ne atvirkščiai.
Taigi jie, kaip sintetiniai sprendiniai, pagrįsti kategorijomis, kai jos
taikomos juslėmis suvokiamiems objektams.
Remdamasis
kategorijų lentelės sudarymo instrukcija, Imanuelis Kantas pateikia
pagrindinių teiginių lentelę. Jie skirstomi taip:
1. Stebėjimo aksiomos;
2. Suvokimo anticipacijos;
3. Patyrimo analogijos;
4. Empirinio mąstymo
apskritai postulatai.
Tie teiginiai reikalingi
numatymui, tikimybei, kai kurioms bendroms patyrimo charakteristikoms. Taigi,
taikant grynąsias intelektines sąvokas galimam patyrimui, jų
sintezės taikymas yra arba „matematinis“, arba „dinaminis“ (priklausomai
nuo grynojo intelekto santykio su vidiniu jutimu), nes jis liečia tik
stebinį, o kita vertus, reiškinio apskritai egzistavimą.
Apriorinės stebėjimo sąlygos visiškai būtinos galimo
patyrimo atžvilgiu, o galimo empirinio stebėjimo objektų egzistavimo
sąlygos pačios savaime yra atsitiktinės. Todėl matematinio
taikymo pagrindiniai teiginiai bus besąlygiškai būtini, t.y.
apodiktiniai, o dinaminio taikymo pagrindiniams teiginiams nebūdingas toks
betarpiškas akivaizdumas.
Laikas - anot Kanto,
tėra stebėjimo forma, todėl visų objektų, kaip
daiktų pačių savaime, daiktiškumas arba transcendentalinė
materija - bus tai, kas reiškiniuose atitinka pojūtį. Taigi patyrimo
objekto, reiškinio vieta laike, t.y. laikiniai santykiai su kitais objektais,
yra esmingi jo tapatumui, kaip individualaus patyrimo objektui. Kita vertus,
pats laikas šiame kontekste nebūtų galimas, jeigu patyrimo objektai
neturėtų keturių pagrindinius teiginius atitinkančių
charakteristikų: pirma – ekstensyvių charakteristikų (kas
atitinka stebėjimo aksiomas), antra- intensyvių charakteristikų
(kas atitinka suvokimo anticipacijas), trečia – jei galėtų iš
niekur atsirasti ir į nieką pavirsti, o jų kaita
neturėtų jokio būtino ryšio bei sąvokos reguliavimo
(atitinka patyrimo analogijas) ir, vadinasi, neegzistuotų sprendinių
modaliniai apibrėžtumai, nusakantys skirtumus tarp tikrovės,
galimybės ir būtinybės.
Taigi, laikinio patyrimo
faktas yra pakankamas, kad būtų galima išvesti suformuluotas
sąlygas (kurios ir yra šie keturi pagrindiniai teiginiai), kaip analitines
to fakto implikacijas. Būdamas objektyvus šis faktas suteikia tą
patį objektyvumo statusą savo galimybės sąlygoms,
suformuluotoms keturiuose teiginiuose.
Minėti pagrindiniai
teiginiai siejami ne tiesiog su reiškiniais ir jų tarpusavio santykiu, bet
su patyrimo, kuriam reiškiniai tesudaro materiją, o ne formą,
galimybe, t.y. su turinčiais objektyvią ir visuotinę
reikšmę sintetiniais teiginiais, - ir tuo kaip tik patyrimo
sprendiniai skiriasi nuo grynųjų suvokimo sprendinių.
Todėl, kad reiškiniai, vien tik kaip stebiniai, užimantys erdvės ir
laiko dalį, yra subordinuoti dydžio sąvokai, kuri jungia jų
įvairumą sintetiškai a priori pagal taisykles.
Išoriniam jutimui
grynasis vaizdas yra erdvė, o visų jutimų objektų apskritai
grynasis vaizdas yra laikas. Erdvę ir laiką mes suvokiame kaip
kontinuumą. Daiktai yra erdvėje ir laike. O kontinuumą galima
suvokti tik per tam tikrus dydžius.
Pagaliau atėjome
prie stebėjimo aksiomų. Kantas pačios aksiomos neformuluoja, o
tik skelbia bendrą principą (elgiasi kaip matematikas, kuris iškelia
hipotezę, o vėliau ją įrodinėja). Aksiomų
principas toks – visi stebiniai yra ekstensyvūs dydžiai. Šis teiginys –
tai schematizuota kiekybės kategorija – laiko sukūrimas. Teiginys
visus reiškinius, kaip visus stebinius erdvėje ir laike, subordinuoja dydžio
sąvokai, todėl jis yra matematikos taikymo patyrimui principas.
Įrodinėdamas šį teiginį, Kantas sako, kad visi reiškiniai
gali būti suvokti empirine sąmone per įvairovės
sintezę: turėtų būti sudėta tai, kas vienarūšiška
ir turėtų būti įsisąmonintas tos įvairovės
sintetinis vienumas.
Šis dėsnis atitinka
kiekybės kategorijas. O kiekybės, kaip intelekto sąvokos grynoji
schema, yra skaičius – vaizdinys, apimantis nuoseklų vieneto
pridėjimą prie vieneto (vienarūšio). Skaičius yra ne kas kita,
kaip vienarūšio stebėjimo apskritai įvairovės sintezės
vienumas, atsirandantis dėl to, kad stebinio pagava sukuriamas pats
laikas. Laikas yra įvairovės vienumo sąlyga.
Įvairovės
sudėties vienumas mąstomas dydžio sąvoka
(įsisąmoninimas to, kas vienarūšiška apskritai, kiek dėl jo
tegalimas objekto vaizdinys yra pati dydžio sąvoka). Tai reiškia, kad visi
reiškiniai yra ekstensyvūs dydžiai – nes jie, kaip stebiniai erdvėje
arba laike, turi būti pateikiami ta pačia sinteze, kuria
apibrėžiami erdvė ir laikas apskritai. Ekstensyviu dydžiu Kantas
vadina „tokį dydį, kuriame dalių vaizdinys padaro
galimą visumos vaizdinį“ (ir būtinai yra už jį pirmesnis).
Pavyzdžiui, laiko dalys mąstomos kaip nuoseklūs perėjimai nuo
vieno momento prie kito, kai dėl visų laiko dalių ir jų
sujungimo pagaliau atsiranda apibrėžtas dydis. Kiekvienas reiškinys, kaip
stebinys, yra ekstensyvus dydis, nes jis gali būti pažintas tik nuosekliu
ėjimu nuo dalies prie dalies. Dėl to reiškiniai stebimi kaip
agregatai (iš anksto duotų dalių aibės), tačiau tai galioja
tik tiems dydžiams, kuriuos mes įsivaizduojame kaip ekstensyvius.
Nuoseklia
kuriančiosios vaizduotės sinteze, kuriant figūras, grindžiama
geometrija ir jos aksiomos. Kantas apibrėžia kas yra aksiomos –
aprioriniai sintetiniai teiginiai, iš esmės liečiantys tik dydžius
kaip tokius. O dėl kiekybės, t.y. koks yra kieno dydis, tai čia
nėra jokio sąlyčio su aksiomomis, nors ir įvairūs
tokio pobūdžio teiginiai yra sintetiniai ir betarpiškai tikri. Tokius
teiginius reiktų vadinti skaitinėmis formulėmis. Aksiomos turi
būti aprioriniai teiginiai. Taigi pagrindiniai teiginiai daro „galimą
grynosios matematikos viso tikslumo taikymą patyrimo objektams”, be
aksiomų kiltų prieštaravimai.
Kaip galima grynoji matematika?
Kiekvieno matematinio pažinimo
ypatumas yra tas, kad jis savo sąvoką iš pradžių turi pateikti
stebėjimu ir būtent grynuoju, aprioriniu, o ne empiriniu, todėl
jos pagrindiniai sprendiniai visuomet intuityvūs. Taigi jo pagrindą
(matematinio pažinimo – M.B.) turi sudaryti koks nors grynasis stebėjimas,
kuriuo ji visas savo sąvokas gali pateikti in
concreto ir vis dėl to a priori.
Grynosios juslumo formos yra erdvė ir laikas. Vadinasi, matematiniam
pažinimui priklauso tie stebiniai, kuriais grynoji matematika grindžia visas
savo žinias ir sprendinius, kurie kartu yra apodiktiniai; matematika visas savo
sąvokas iš pradžių turi pateikti stebiniais, o grynoji matematika –
grynuoju stebiniu, t.y. ji turi jas konstruoti (nes ji gali veikti tik
sintetiškai, o ne analitiškai skaidydama sąvokas). Vien tik grynuoju
stebiniu gali būti pateikta medžiaga aprioriniams sprendiniams Geometrija
savo pagrindu laiko grynąjį erdvės stebinį. Aritmetika
savąsias skaičių sąvokas sukuria nuosekliai laike pridėdama
vienetus. Vadinasi, grynoji matematika, kaip apriorinis sintetinis pažinimas
galima tik todėl, kad ji tiria tiktai jutimų objektus, kurių
empirinis stebėjimas grindžiamas grynuoju erdvės ir laiko stebiniu.
Reiškiniai nėra
daiktai patys savaime. Empiriškai stebinys galimas tik dėl grynojo
erdvės ir laiko stebinio, taigi, tai, ką geometrija sako apie
grynąjį stebinį, galioja ir empiriniam stebiniui. Erdvių ir
laikų kaip bet kokio stebėjimo esminių formų sintezė
yra tai, kas daro galimą išorinį patyrimą, o dėl to ir bet
kokį jo objektų pažinimą, ir tai, ką matematika taikoma
grynai įrodo per sintezę, būtinai galioja ir bet kokiam
objektų pažinimui.
Tokiu būdu Kantas
įrodo, kaip kategorijos, stebėjimo aksiomų pagalba, yra
pritaikomos pojūtinei medžiagai.
„Mūsų
pažinimas prasideda nuo juslių, pereina į intelektą ir
užsibaigia prote“(266). Iš pradžių transcendentalinėje analitikoje
Kantas kalba apie intelektą ir jo kategorijas, kurios taikomos patyrimui.
Antrąją transcendentalinės logikos dalį sudaro
transcendentalinė dialektika – dialektinės regimybės kritika.
Dialektikoje Kantas pradeda kalbėti apie protą, kaip skirtingą
nuo intelekto gebėjimą ir apie proto transcendentalines idėjas.
Jos yra būtinos proto sąvokos, kurių objekto mums patyrimas
neteikia, jos yra visiškai už grynojo intelekto sugebėjimo srities
ribų. Transcendentalinės idėjos išreiškia tikrąją
proto paskirtį, būtent kaip intelekto taikymo sisteminio vienumo
principas. Šis vienumas reguliatyvus. Jei jis
laikomas konstitutyviu ir manoma, kad idėjomis
galima išplėsti žinojimą už patyrimo ribų, tai ir yra
dialektika, kuri supainioja proto taikymą patyrimui, arba sukelia proto
nesutarimą su pačiu savimi.
Taigi, egzistuoja
natūrali ir neišvengiama grynojo proto dialektika. Protas turi
natūralų polinkį peržengti patyrimo srities ribą,
tačiau taip ne atrandama tiesa, o sukuriama regimybė, kuri yra
neįveikiama net griežčiausia kritika. Grynojo proto idėjos tik
dėl nesusipratimo ir neapdairumo tampa dialektinės. Tokiomis jos
pačios niekada nebūna, tik netikęs jų taikymas sukuria
regimybę. Grynojo intelektinio pažinimo pagrindiniai teiginiai gali
būti patvirtinti patyrimu. Tuo tarpu, kalbant apie grynojo proto
idėjas, transcendentinį pažinimą, remtis patyrimu negalime ir
dėl to protas gali lengvai suklysti. Norint apsisaugoti, reikia tirti
patį protą kaip idėjų šaltinį, o ne daiktus.
Egzistuoja 3
pagrindinės transcendentalinės idėjos - siela, pasaulis ir
Dievas. Jos turi būti traktuojamos kaip normos, o ne kaip objektai. Pagal
jas išskiriamos trys dialektinių samprotavimų rūšys:
transcendentalinis paralogizmas, grynojo proto antinomijos ir grynojo proto
idealas.
Transcendentalinės
idėjos yra schemos. Jomis vadovaudamiesi mes galime išplėsti patyrimu
pagrįstą pažinimą ir sukurti jo vienumą. Šios schemos
galioja kaip reguliatyvusis principas, o ne konstitutyvusis. Tai reiškia, kad idėjos vadovauja
pažinimui kaip normos, jos brėžia grynojo proto taikymo ribas ir nukreipia
intelektą į tam tikrą tikslą, nurodo kelią į
sisteminį vienumą. Mes negalime idėjos taikyti konstitutyviai, konstitutyviniai
principai konstruoja patyrimą.
Kantas, daugeliui
netikėtai, savo grynojo proto kritikos pabaigoje padaro Dievą
centrine figūra. Natūralios dialektikos, taigi grynojo proto, kuris
savo prigimtimi yra dialektinis, tikslas – pilna patyrimo vienybė arba
vienumas; šio uždavinio intelektas negali išspręsti. Intelektas yra
sugebėjimas kurti reiškinių vienumą, remiantis taisyklėmis,
o protas – sugebėjimas kurti intelekto taisyklių vienumą pagal
principus. Taigi, sukurti sisteminį viso pažinimo vienumą jau yra
proto darbas ir tikslas. Tam reikalui Kantas pasirenka Dievą. Tiesa,
būtina pabrėžti, jog ne tokį Dievą, kuris egzistuotų
objektyviai. Protas, teikdamas transcendentalinę Dievo sąvoką,
neteikia objektyvios jos reikšmės, o tik „idėją kažko, kuo
grindžiamas visos empirinės realybės aukščiausias ir
būtinas vienumas“(474). Dievo niekada nepažinsime paties savaime, kaip ir
nieko kito paties savaime, tačiau mes privalome žvelgti į
pasaulį, tartum jis būtų Dievo kūrinys. Ir kaip valdymas
siejasi su valdovu, o laikrodis su meistru, taip ir mūsų jutimais
suvokiamas pasaulis siejasi su šiuo nežinomuoju.
Protas mums sako, jog
visus pasaulio ryšius reikia traktuoti pagal sisteminio vienumo principus.
Proto tikslas – išplėsti savo empirinį taikymą, bet ne
išplėsti jį už bet kokių empirinio patyrimo ribų. Tad jei
mes tariame esant Dievą, tai iš esmės neišplečiame savo pažinimo
už galimo patyrimo objektų ribų, bet tik pastarojo empirinį
vienumą išplečiame sisteminiu vienumu, kurio schemą mums teikia
idėja. Aukščiausias formalus vienumas – tikslingas daiktų
vienumas. Šio vienumo idėja neatskiriamai susijusi su mūsų proto
esme. Reikia susieti pasaulio daiktus pagal teleologinius dėsnius ir
pasiekti jų didžiausią sisteminį vienumą. Tam mums
reikalinga aukščiausios esybės prielaida. Aukščiausios
esybės idėja turi būti vartojama tik reguliatyviai,
bet ne konstitutyviai. Jei nesilaikom šių
reikalavimų, tai protas įvairiais būdais patenka į
suklydimus, išdrįsta išeiti už patyrimo ribų.
Egzistuoja kažkas
skirtinga nuo pasaulio, kas yra pasaulio tvarkos pagrindas. Neverta ir negalima
kalbėti apie šio pagrindo, šios esybės substancialumą,
būtinumą ar realumą, nes juk visos kategorijos taikomos
empiriškai, o ši esybė nėra galimo patyrimo objektas. Mes galime
ją mąstyti kaip objektą, bet tik kaip objektą idėjoje,
o ne realybėje. Šis pasaulio vienumo pagrindas negalimas
mąstyti kaip kažkas pats savaime, bet mes tik naudojamės jo idėja
sisteminiame proto taikyme pasaulio daiktams. Žodžiu, pagrindu
pasiėmęs aukščiausios esybės idėją, bet ne jos
egzistavimą ar žinojimą, Kantas bandė ieškoti būtino ir kuo
didesnio gamtos vienumo. Taigi grynajame prote yra tik reguliatyvūs
principai, kurie reikalauja didesnio vienumo, nei gali pasiekti empirinis
intelekto taikymas. Proto paskirtis – ištirti gamtą iki pat jos
gelmių pagal visus galimus vienumo principus, iš kurių svarbiausias –
tikslų vienumas; bet niekada neperžengti gamtos ribų, už kurių
mums yra tuštuma.
Kosmologinės
idėjos – gamtos filosofijos problemos – atsiranda grynojo proto kritikoj,
nes pats protas reikalauja galutinių – besąlygiškų –
sąlygų, o kiek šios sąlygos susiję su empirinių
objekto sąlygų sinteze, jų analizei pasitelkiamos
kosmologinės idėjos. Kosmologinės idėjos – tai
transcendentalinės idėjos, liečiančios absoliutų
totalumą empirinėje sintezėje, t.y. objektų apskritai
galimybės objektyvių sąlygų besąlygišką
vienumą.
Yra keturios
kosmologinės idėjos. Jos atitinka keturis kategorijų poskyrius,
išskiriant idėjas, kurios būtinai veda prie to, kas sąlygota,
eilės įvairovės sintezėje ir kurios sudaro sąlygas
ieškoti nesąlygotos visos eilės sąlygos :
Šias
kosmologines idėjas atitinka keturios grynojo proto antinomijos, kuriose
pateikiami empirinis ir dogmatinis kosmologinių idėjų sprendimo
būdai, kaip transcendentalinių idėjų konfliktai
(Antitetika Kantas vadina
konfliktą tarp atrodančių dogmatinėmis žinių, iš
kurių nei vienai negalima teikti pranašumo kitos atžvilgiu.
Transcendentalinė antitetika yra grynojo proto
antinomijos priežasčių ir rezultatų tyrimas (antinomija – proto
būsena dialektinėje išvadoje, kad jei yra prieštaringa
besąlygiško vienumo vienoje eilėje sąvoka, tai turi būti
jei priešinga sąvoka)):
Tezės
ir antitezės teoriškai yra vienodai gerai pagrįstos. Tezės
pusėje kosmologinių proto idėjų apibrėžime pasirodo: praktinis
interesas – tezės tai kertiniai moralės ir religijos akmenys,
antitezės atima iš mūsų visas šias atramas arba bent jau mums
atrodo, kad atima; populiarumas įprastiniam intelektui - tezės
yra patogios ir kartu tvirtas atramos taškas. Įprastinis inteletas nori turėti kažką, nuo ko
galėtų patikimai ką nors pradėti, jam nekelia nerimo, kad
sunku suprasti pačią tokią prielaidą, nes jis apie tai
niekad negalvoja, ir jis laiko žinoma tai, kas jam tapo įprasta dėl
dažno taikymo. Žmogaus protas iš prigimties architektoniškas – visas žinias
traktuoja kaip priklausančias kokiai nors sistemai, antitezės
teiginiai žinių sistemos užbaigimą daro visiškai negalimą,
todėl architektoniškame proto interese glūdi natūralus
pritarimas tezės teiginiams. Kai prieinama prie veiksmų ir
poelgių žmogus principus renkasi vien pagal praktinį interesą
.Nors teoriškai svarstant tezę ir antitezę nei viena iš jų
nėra geriau pagrįsta ir žmogus atsidurtų nuolatinio dvejojimo
būsenoje, natūrali antitetika neišvengiamai
įklampina žmogų, gundydama rinktis tarp skeptinės
nevilties ir dogmatinio užsispyrimo; ir viena ir kita reiškia sveikos
filosofijos mirtį. Bet Kantui rūpi išgelbėti ne tiek
teorinę filosofiją, kiek praktinę, sukritikavęs
empirinę ir dogmatinę kosmologiją, nes joje kylantys konfliktai
susilpnino etiką, padarydami laisvės, Dievo ir sielos nemirtingumo
idėjas abejotinomis, Kantas pateikia savo kosmologiją paremtą
proto reguliatyviuoju principu ir transcendentaliniu
idealizmu, joje įveikiamos proto antinomijos ir proto idėjos
pateikiamos neprieštaringai.
I ir II
proto antinomijų ir tezės, ir antitezės buvo klaidingos, nes
rėmėsi klaidinga prielaida, kad pasaulis yra daiktas savaime, su iš anksto
duotu dydžiu (matematinė vienarūšių reiškinių sintezė,
susijusi su dydžiu), o III ir IV antinomijos abi yra teisingos, tik
skirtingais atžvilgiais, tezė liečia daiktų savyje pasaulį,
o antitezė reiškinių pasaulį (dinaminė to, kas
nevienarūšiška, sintezė susijusi su egzistavimu) .
Pagrindinis
proto principas: jei yra tai, kas sąlygota, tai turi būti ir
nesąlygotų sąlygų visuma. Jis yra ne konstitutyvus,
o tik reguliatyvus, tai taisyklė nustatanti
duotų reiškinių sąlygų eilėje regresą, kuriam
niekada negalima sustoti prie to, kas absoliučiai besąlygiška, jis
yra patyrimo kuo didesnio tęsimo ir išplėtimo pagrindinis teiginys,
pagal kurį jokia empirinė riba neturi būti laikoma
absoliučia.
Kanto filosofijoje vėl išryškėja jos transcendentalinis, o ne metafizinis pobūdis, jis pereina nuo pagrindinio proto principo kaip konstitutyvaus prie jo suvokimo kaip reguliatyvaus ir nuo kosmologinių idėjų metafizinio aptarimo prie transcendentinio, t.y. nurodant taisyklę pagal kurią patyrimas turi būti įgyjamas. Proto reguliatyviojo principo empirinis taikymas visoms kosmologinėms idėjoms:
Protas
siekia įgyvendinti imanentinio pažinimo sistemingumą, t.y. jo
sąryšį, pagrįstą vienu principu. Jame yra idėja, kuri
postuluoja visišką intelektinių žinių vienumą, dėl
kurio šis nėra tik atsitiktinė sankaupa, bet pagal būtinus
dėsnius susieta sistema. Tokį vienumą protas intelektui teikia
kaip taisyklę, nurodančią visas intelekto sąvokas laikyti
vientisos sistemos dalimis ir įgalinančią intelektą
nukreipti už bet kokio duoto patyrimo (sudarančio viso galimo patyrimo
dalį) ribų, taigi maksimaliai ir kiek tik galima jį
išplėsti.
Pasitelkime
kelis pavyzdžius. Chemikas visas materijos formas suveda į žemę,
druskas ir degias substancijas, į vandenį ir orą, kad pagal
mechanizmo idėją paaiškintų šių materijų formų
poveikius viena kitai, nors patyrime vargu ar galime rasti grynąją
žemę, grynąjį vandenį, grynąjį orą ir t.t.
Psichologas sieloje mato daug skirtingų galių – tokių kaip
pojūtis, vaizduotė, atmintis, sugebėjimas skirti ir t.t. – bei
jų reiškinių, bet juos gretina ir bando kiek įmanoma nustatyti
jų vienumą, ir kuo labiau vienos ar kitos iš šių galių
reiškiniai yra panašūs vieni į kitus, tuo labiau tikėtina, kad
jie yra pasireiškimai vienos ir tos pačios galios, kurią galima
pavadinti pagrindine galia. Chemikai siekė ir sugebėjo visas druskas
suskirstyti į dvi rūšis – rūgštis ir šarmus. Ir netgi šias bando
laikyti tik tos pačios pagrindinės medžiagos atmaina ar skirtingu
pasireiškimu.
Tačiau
tokie ieškojimai ir siekimai nėra tik proto metodai ar hipotetiniai
bandymai, kurie, jei pasiseka, numatytajam aiškinimo pagrindui suteikia
tikėtinumą. Čia protas neprašo išmaldos iš gamtos, bet pats jai
įsako; tai galima tik tariant pačiame prote esant
transcendentalinį principą, dėl kurio sisteminis vienumas, kaip
būdingas patiems objektams, a priori pripažįstamas būtinu. Nes
tik taip galima būti tikriems, jog proto ieškojimai nėra priešingi
gamtos organizacijai.
Proto
dėsnis, reikalaujantis tokio vienumo, yra būtinas. Nes jokio proto
taikymo nebūtų be loginio giminių principo, kuris ir nurodo
ieškoti visų galimų empirinių sąvokų sisteminio
vienumo (t.y. rūšis laikyti nedaugelio giminių apibrėžimais,
gimines – aukštesnių klasių apibrėžimais ir t.t.). Nors šis
vienumas yra tik idėja, visais laikais nerimsta noras jo ieškoti, o
tariamas begalinis skirtingumas nesuturėjo nuo prielaidos, kad už jo slypi
pagrindinių principų vienumas. Loginis giminių principas numato transcendentalinį
principą, pagal kurį galimo patyrimo įvairovėje
būtinai tariamas vienarūšiškumas (nors jo laipsnio ir negalime
nustatyti a priori), nes be jo nebūtų galima jokia empirinė
sąvoka, taigi joks patyrimas.
Prote yra ir
kitas loginis principas, kuris nurodo pradėjus nuo giminės leistis
prie įvairovės, kuri gali glūdėti joje, ir šitaip stengtis
išplėsti sistemą. Dėl to jis taria esant skirtingumus net tada,
kai patyrimu jie neduoti. Pavyzdžiui, tik dėl tokio proto polinkio buvo
atrasta, jog absorbuojančios dirvos dar esti įvairios – kalkinės
ir rūgščios. Todėl kiekvienai giminei reikalingos rūšys,
toliau – porūšiai. Jokia rūšis negali būti laikoma
žemiausiąja, kadangi ji kaip sąvoka apima tai, kas daiktams
bendra ir negali būti tiesiogiai priskirta atskiram daiktui, tad joje
visada gali glūdėti kitos sąvokos, t.y. porūšiai.
Aišku, šis loginis
dėsnis neturėtų jokios prasmės, jei jo pagrindo
nesudarytų transcendentalinis specifikacijos dėsnis,
įpareigojantis intelektą kiekvienai mūsų aptinkamai
rūšiai ieškoti porūšių. Nes jei nebūtų
žemesniųjų sąvokų, tai nebūtų ir
aukštesniųjų, taigi nebūtų ir intelekto, nes jis viską
pažįsta tik sąvokomis.
Tad prote
yra transcendentaliniai vienarūšiškumo ir specifikacijos
principai, o sujungus šiuos du, kad būtų užbaigtas sisteminis ryšys
idėjoje tiek kylant prie aukštesnių giminių, tiek leidžiantis
prie žemesnių rūšių, atsiranda ir transcendentalinis tolydumo
principas, nes tada visos įvairovės viena kitai giminingos,
kadangi jos visos atsiranda iš vienintelės aukščiausios giminės
per visas išplėstinio apibrėžimo pakopas. Prie aukščiausiojo
požiūrio veda vienarūšiškumo dėsnis, prie visų
žemesniųjų ir didžiausios jų įvairovės –
specifikacijos principas. Bet kadangi visų galimų sąvokų
visoje apimtyje nėra nieko tuščia, o už šios apimties nėra
nieko, tai visos įvairios giminės yra tik vienintelės
aukščiausios ir bendros giminės dalys; o tai reiškia, kad galima nuo
vienos rūšies prie kitos pereiti ne šuoliu, bet per vis mažesnius
skirtingumo laipsnius; taigi trečiasis principas nurodo
vienarūšiškumą aukščiausioje įvairovėje palaipsniui
pereinant nuo vienos rūšies prie kitų, o tai rodo skirtingų
šakų giminingumą, kiek jos visos išaugo iš vieno kamieno.
Tolydumo
principą iliustruoja kosminių kūno judėjimo tyrimas. Jei
fizikui planetų judėjimas patyrimu yra duotas kaip judėjimas
apskritimu, tai jis taria, jog pasitaikantys neapskritiminiai planetų
judėjimai vis dėlto artės prie apskritimo savybių ir
sudarys elipsę. Kometos skrieja dar skirtingesnėmis orbitomis,
tačiau joms priskiriamas judėjimas parabole, kuris vis dėlto
giminingas elipsei. Remdamasis šiuo orbitų panašumu, fizikas prieina
visų šių orbitų giminių vienumą pagal jų
formą, o kartu ir visų tų judėjimų priežasties
vienumą, t.y. gravitacijos jėgą. Pagal šią jėgą
jis aiškina ir visus kitus nukrypimus; galiausiai taria, kad ta pati jėga
būdinga ir toli už mūsų Saulės sistemos ir mąsto netgi
giminingas minėtosioms hiperbolines kometų orbitas, kurios taip
skriedamos sujungia mums begalinės visatos tolimesnes dalis, kurių
patyrimu niekada negalėsime pasiekti.
Šie
transcendentaliniai principai nėra konstitutyvūs,
juos atitinkančių objektų nėra patyrime, bet šios
idėjos yra reguliatyvios, t.y. tik bendrosios
nuostatos, nurodančios, ko reikia ieškoti. Šios idėjos yra tarsi
proto schema (kaip kad yra juslumo schemos), kuri yra viso intelekto taikymo
sisteminio vienumo a priori nustatyta taisyklė.
Jei šie reguliatyvūs principai laikomi konstitutyviais
ir turinčius juos atitinkančius objektus, tai jie gali vienas su kitu
nesutarti; bet jei jie laikomi tik maksimomis, skirtingai patenkinančiomis
vieningą proto interesą, tada jie taikomi teisingai, t.y. jie nieko
neapibrėžia, o tik nurodo kelią į sisteminį vienumą.
Kai kurie Kanto biografai pasakoja, kad parašęs „Praktinio proto
kritiką“, jis davęs ją paskaityti savo tarnui Lampei. Pastarasis perskaitęs paklausė
šeimininko, kas jam iš to, jei jis elgsis pagal moralės dėsnį.
Tada Kantas ir sumanęs parašyti „Dialektiką“, kad
įtikintų moraliai elgtis paprastą žmogų. Tad į
begalybę nusitęsusios žmogaus egzistencijos aptarimas, jei
tikėsime šiuo pasakojimu, turi labai konkrečią paskirtį.
„Analitikoje“
Kantas rašė, kad moralės dėsnio laikymasis, o ne laimės
siekimas, yra vienintelis determinuojantis valios pagrindas. Jis teigė,
kad laimės negalima išreikšti formule ar dėsniu, nes ji susijusi su
gamtine žmogaus prigimtimi, o pastaroji sąlygojama daugelio veiksnių,
tiek išorinių, tiek vidinių, todėl laimė kiekvienam
individui, pagaliau net kiekvienu konkrečiu atveju – tai vis kažkas kita.
Šioje srityje subjektyvumas yra toks didelis, kad formuluoti kokį nors
moralinio elgesio dėsnį kaip proto dėsnį yra visiškai
neįmanoma. Kas sąlygoja laimės būseną gali pasakyti
subjektyvus patyrimas, bet ne protas. Be to, jei laimė tampa praktinio
veikimo tikslu, tai protas paverčiamas tik priemone. Jis turi taikytis
prie subjektyvių jutimingumo užgaidų, taigi negali reikštis kaip
moralinį elgesį determinuojantis veiksnys. Kantas atsisako visų
ankstesnių etikos teorijų, siekdamas moralę griežtai atskirti
nuo visų tų žmogaus savybių, su kuriomis ji gyvenime yra
dialektiškai susijusi ir neatskiriama. Bet visgi atskirta laimė reiškia
savo teises ir ieško sąlyčio su žmogaus gyvenimu bei moralumu.
Todėl „Dialektikoje“ samprotaudamas apie aukščiausiąjį
gėrį Kantas vėl sugrįžta prie laimės ir priima ją
aprioriškai, kaip individo tobulybės sąlygą. Pasak A Schopenhauerio, nors Kanto etikoje moralė iš
pradžių išdidi ir nuo laimės nepriklausoma, galų gale vis
dėlto tiesia į ją rankas, lyg prašydama išmaldos.
Moralės filosofijoje empirinio subjekto galimybės Kanto nedomino.
Jis ieškojo kažko pastovaus žmoguje ir rado protu aptinkamą moralės
dėsnį. Tačiau Kantas nėra nepermaldaujamas rigoristas. Jis suprato, kad moralės dėsnis pats
savaime laimės vis dėlto nežada, o žmogaus prigimtis visais savo
polinkiais šaukiasi laimės ir jos trokšta. Laimės išsipildymo
idealą mąstytojas tiesiog perkėlė į anapusinį
pasaulį. Kantas nepaliko savo subjekto be laimės vilties. Šią
laimės viltį jis laikė antrąja būtina
aukščiausiojo gėrio dalimi.
„Dialektikoje“
praktinio proto objektu įvardijamas aukščiausiasis gėris, kurio
sąlyga yra laimės ir moralės dėsnio „visiškas atitikimas“.
Keldamas klausimą, kaip praktiškai galimas aukščiausiasis gėris,
sąsają tarp dorybės ir laimės Kantas suvokia sintetiškai
kaip priežastinį ryšį. Aukščiausiasis gėris žymi tokią
būseną, kai esama būtino ryšio tarp nuostatos dorovingumo, kaip
priežasties, ir laimės, kaip padarinio. Akivaizdu, kad realiame, jutimais
suvokiamame pasaulyje, šis ryšys, jei ir pasitaiko, yra atsitiktinis. „Pirmasis
iš dviejų teiginių – kad laimės siekimas sudaro dorybingos
nuostatos pagrindą – besąlygiškai klaidingas; o antrasis – kad
dorybinga nuostata būtinai sukuria laimę (...) klaidingas tik
sąlygiškai“. Joks žmogus jokiu savo egzistencijos momentu nepasiekia
tokios būsenos, kai jo valia visiškai atitinka moralės
dėsnį, tačiau praktinio proto iškeltas aukščiausiojo
gėrio idealas numato tokios būsenos būtinumą. Tad
būtina numatyti begalinę žmogaus egzistencijos perspektyvą,
postuluojant jo sielos nemirtingumą, kai žmogaus nuostatos vis artėja
prie idealo.
Moralinis idealas Kantui yra šventumas. Žmoguje kaip ,,daikte savyje“ yra
kažkas šventa, kas daro jį laisvą ir atsakingą. Šventumas
neišvedamas nei iš biologinės prigimties, nei iš socialinių
ryšių. Jis gimsta tada, kai valios maksimos sutampa su moralės
dėsniu. Pats moralės dėsnis yra šventas. Tačiau kiekvienas
žmogus turi nešti savo valios maksimų neatitikimo šventumui
kryžių. Visiškas valios ir moralės dėsnio sutapimas yra
tobulybė, kurios jokia juslinio pasaulio būtybė, jokiu savo
egzistavimo laikotarpiu neįvykdo. Šiame pasaulyje mes galime būti tik
geri, bet ne šventi. Kanto nuomone, pats dėsnis praranda savo
šventumą, jei yra nužeminamas iki patogumo. Kadangi būtybės
juslėmis suvokiamame pasaulyje niekada nepasiekia šventumo,todėl
moralinis tobulėjimas turi būti mąstomas kaip į
begalybę nusitęsęs progresas. Bet šis begalinis procesas yra
galimas tik postulavus į begalybę nusitęsusį žmogaus egzistavimą.
Todėl reikia tikėti sielos nemirtingumu, kad būtų galimas
begalinis moralinio progreso priartėjimas prie tikslo, prie šventumo
idealo. Nemirtingumas būtinas kaip dorovinė pažangos sąlyga.
Nors Kantas ir stengėsi išlaisvinti moralę nuo religijos, bet jo
moralinė sistema be religijos praktiškai neįgyvendinama.
Kokia sielos
nemirtingumo postulato praktinė vertė? Siekdamas atskirti
grynąjį praktinį protą nuo spekuliatyvaus, Kantas
nurodė, kad pastarojo taikymo interesas yra pažinti objektą iki pat
aukščiausio apriorinio principo. Praktinio grynojo proto interesas yra
„determinuoti valią galutinio ir viso tikslo atžvilgiu“. Vadinasi,
postulato funkcija yra ne siekti kokių nors pažintinių tikslų, o
atspindėti valios determinuotumo interesą. Postuluodamas sielos
nemirtingumą, Kantas nesiekė įrodyti sielos nemirtingumo.
Veikiau jis pasitelkia sielos nemirtingumo vaizdinį, kuris jo manymu
patenkina praktinį proto interesą. Sielos nemirtingumo postulatas
reikalingas ne tam, kad taptum moralus, o tam, kad įtikintum save
moralės efektyvumu.
Dievo tema – tai viena opiausių filosofijos problemų.
Nepaliaujama nagrinėti liaudiškai tariant „skersai – išilgai“, ji
nenustoja kaupti didžių žmonių minties apimančios
subtiliausią idealizmą ir radikaliausią kritiką… Štai ir
Kantui kaip nebūtų keista nepavyko išsisukti nuo jos. Todėl yra
labai prasminga ir įdomu panagrinėti, kodėl Filosofui reiki
Dievo ir kas už slypi už jo sąvokos (t.y pasiaiškinti, ar Dievas - iš
moralės sekanti idėja ar jos pačios šaltinis?).
Filosofo teigimu kasdienis žmonių protas yra linkęs „peržengti
savo reikalų ratą ir įžengti į praktinės filosofijos
sritį, kad ten gautų žinių apie savo principo šaltinį ir
apie tikrąją to principo paskirtį“1. Ir savo ruožtu, nuo to momento jau tapęs praktiniu (o teisingiau
būtų teigti, atskleidęs savo praktinę prigimtį),
protas nenustoja ieškojęs to, kas yra besąlygiška, t.y.„grynojo
praktinio proto objekto besąlygiško totalumo, vadinamo aukščiausiuoju
gėriu“2. Šitai leidžia mums suprasti,
kad aukščiausiojo gėrio pažinimas ir ėjimas į jį yra
žmogiškosios esybės siekiamybė.
Pirmoji, svarbiausioji,
tačiau ne vienintelė aukščiausio gėrio dalis yra
dorybė, kaip vertumas būti laimingam. Tam, kad dorybė
būtų visiškas ir tobulas gėris, reikalinga ir laimė. Kantas
sukritikuoja epikūrikų ir stoikų
filosofinių tradicijų pastangas tapatybės principu sujungti
laimę ir dorybę ir taip išvesti aukščiausiąjį
gėrį. Juk laimės kaip objekto siekimas visiškai nesuponuoja
dorybės ir atvirkščiai, dorybę paversdami vienintele siekiamybe
nebūtinai būsime laimingi… Aukščiausiąjį
gėrį iš tiesų turėtume suprasti ne kaip objektyviai
egzistuojantį dalyką, o kaip iš subjekto praktinio proto
kylančią apriorinę idėją apie laimės ir
dorybės sintezę, kuri empiriniame buvojime yra net neįmanoma.
Žinoma tai nuskamba kiek absurdiškai ir kelia klausimą apie tokį
aukščiausiojo gėrio siekimo tikslingumą…nieko nepadarysi, toks
yra grynojo praktinio proto objektas, kurį ji „…būtinai turi įsivaizduoti
kaip galimą, kadangi vienas iš proto priesakų – daryti visa, kas
galima jam įgyvendinti“3. A. Anzenbacherio
teigimu būtent su šiuo aukščiausiojo gėrio sąvokoje
glūdinčiu „etiniu paradoksu“4 ir yra susijęs kantiškasis Dievo buvimo postulatas. Paradoksalumas
čia tas, kad „žmogus pats gali realizuoti tik vieną šio
aukščiausiojo gėrio aspektą, būtent dorovę, t.y.
moralinį tobulumą“5 – rašo Anzenbacheris. Taip yra todėl, kad tokia protinga
būtybė kaip žmogus yra iš jo valios išplaukiančių
moralės dėsnių kūrėja, t.y. jis paklūsta savo
paties nustatytiems dėsniams, kuria pildydami tam tikrą
būtiną sąlyga tampa visuotiniais. Bet kaip jau minėjau
anksčiau, aukščiausias gėris į save sutelkia na tik
dorovę, bet ir moralinį tobulumą atitinkančią
laimę, o pastaroji, deja, tik dalinai priklauso nuo paties žmogaus
elgesio. Kaip ir kitos protingos būtybės, taip ir žmogus, dėl
prigimties būtinumo turi laimės siekimą – tikslą
priklausantį jo esmei. Tačiau jau vien dėl pačios
laimės sąvokos neapibrėžtumo nė vienas iš mūsų
sau neprieštaraudamas negalėtų pasakyti, ko iš tikrųjų
nori. Kantas „Dorovės metafizikos pagrinduose“ rašo: „visi laimės
sąvokai priklausantys elementai yra empiriniai, t.y. ji turi būti
paimti iš patyrimo, tačiau laimės idėja siekia absoliučios
visumos – maksimalaus mano pasitenkinimo dabar ir bet kada ateityje. Štai ir
neįmanoma, kad supratingiausia ir kartu daugiausia galinti, bet vis
dėlto baigtinė būtybė susidarytų apibrėžtą
sąvoką ko ji čia iš tikrųjų nori“6. Žmogus nėra visažinis ir negali pasakyti, kas padarytų jį
laimingu, pati laimė tai tik „vaizduotės idealas“7,
todėl negalima rasti jokių dėsnių ar imperatyvų, kurie
nurodytų kelią jai pasiekti. Čia gi vėl, tarsi apsukę
kokį užburtą ratą grįžtame prie jau kartą panašiai
kelto kausimo:ar apskritai paties aukščiausio gėrio, kaip
dorybės ir laimės (kurią net apibrėžti yra problematiška)
proporcingumo santykio teigimas yra įmanomas ir prasmingas? Kantas atsako,
kad toks ryšys teigti yra būtinas, todėl „mes privalome stengtis
priartėti prie aukščiausiojo gėrio“8, o tai įmanoma tik tada, ji postuluojame Dievo būvimą.
Dievas, kaip „aukščiausias pradinis gėris“9 savo intelektu ir valia būdamas gamtos kūrėju ir
priežastimi sudaro pagrindą dorovės ir laimės tikslaus atitikimo
galimybei. Kantas teigia, kad Dievo būvimo prielaida nėra objektyvus
būtinumas, tačiau šiaip ar taip, jis pasidaro neišvengiamu tada, kai
siekiame išpildyt aukščiausiojo gėrio įgyvendinimo pareigą.
Štai, ką šiuo klausimu rašo Karolis Wojtyła:
„Nėra reikalo specialiai aiškinti, kad šis Kanto Dievas, kaip grynojo
praktinio proto postuluojamas aukščiausiasis gėris, neturi nieko
bendra su antikinės realistinės filosofijos objektyviuoju
aukščiausiuoju gėriu, nei tuo labiau su šv.Augustino ar šv.Tomo
Akviniečio teologija. Kiek ten jis yra objektyviojo gėrio reali
pilnatvė, tiek Kanto koncepcijoje yra tik ideali projekcija praktinio
proto postuluoto moralės ir laimės sujungimo“10 Visgi neįmanoma nepastebėti Kanto prielankumo
krikščioniškajai etikai, tačiau tai lengva paaiškinti tuo, kad
pastaroji neprieštarauja jo etikos koncepcijai: mat religija,
įpareigojanti laikytis dieviškųjų priesakų, nepanaikina
individo valios autonomijos, „…čia taip pat viskas išlieka nesavanaudiška
ir pagrįsta tik pareiga“.11
1 I.Kantas „Dorovės metafizikos pagrindai“, Vilnius 1980 – p.31
2 I.Kantas „Praktinio proto kritika“, Mintis 1987 – p.130;
3 I.Kantas „Praktinio proto kritika“, Mintis 1987 – p.142;
4 A.Anzenbacher „Filosofijos
įvadas“Katalikų pasaulis 1992 – p.317;
5 A.Anzenbacher „Filosofijos
įvadas“Katalikų pasaulis 1992 – p.317;
6 I.Kantas „Dorovės metafizikos pagrindai“, Vilnius 1980 – p.47;
7 I.Kantas „Dorovės metafizikos pagrindai“, Vilnius 1980 – p.48;
8 I.Kantas „Praktinio proto kritika“, Mintis 1987 – p.148;
9 I.Kantas „Praktinio proto kritika“, Mintis 1987;
10 Karol Wojtyła „I.Kantas“, Logos Nr.6 1993 – p.216;
11 I.Kantas „Praktinio proto kritika“, Mintis 1987 – p.153.